جمعه 1 مهر 1384

گزارش كامل سفر وزير كشور به قم و ديدار با مراجع تقليد، فارس

وزير كشور روز پنج شنبه با سفر به قم با آيات عظام صافي گلپايگاني، فاضل لنكراني، نوري همداني، ميرزا جواد تبريزي و مكارم شيرازي ديدار و گفتگو كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس، مشروح سخنان مراجع تقليد قم در ديدار مصطفي پور محمدي وزير كشور به شرح ذيل است.


*آيت الله صافي گلپايگاني: هر كس در كشور صداي دين‌خواهي سر دهد مورد اقبال مردم است

آيت الله صافي گلپايگاني گفت: هر كس در كشور صداي دين‌خواهي سر دهد مورد اقبال مردم قرار مي‌گيرد.
وي در ديدار وزير كشور، علت رويكرد مردم ايران به دولت نهم را اسلامي بودن و وعده‌هاي آن عنوان كرد و افزود: گرايش مردم به دولت جديد به اين جهت است كه دولت به دنبال احياي احكام دين و ارزش‌هاي اسلامي است. اميدوارم اين دولت با اقدامات خود مافات و گذشته را جبران كند.
وي انتخابات اخير رياست جمهوري ايران را نشانه علاقمندي ملت ايران به اسلام برشمرد و با بيان اينكه مردم ايران به اسلام علاقه دارند، افزود: برخلاف تبليغات عده‌اي كه مي‌گويند باورهاي جوانان ضعيف شده است اكثريت مردم به دين و مذهب علاقمند هستند. هركس در اين كشور نداي دين‌خواهي و اسلام گرايي بلند كند مردم به او اقبال پيدا مي‌كنند.
استاد دروس خارج حوزه علميه قم بر رفع مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم تأكيد كردند و افزود: قشر عظيمي از جامعه ما را اقشار متوسط و فقير تشكيل مي‌دهند. هر كاري كه دولت بتواند براي رفاه و رفع مشكلات مردم انجام دهد موجب رضايت خاطر حضرت ولي عصر (عج) مي‌شود.
صافي گلپايگاني خطاب به وزير كشور تاكيد كرد: اگر شما در اين راه با نيت خالص عمل كنيد خداوند به شما توفيق مي‌دهد و راه را براي شما باز مي‌كند. در اين صورت است كه مردم، مانند گذشته پشتيبان نظام خواهند بود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سخنان رئيس جمهور ايران در سازمان ملل اظهار داشت: يكي از مسائلي كه در گذشته موجب نگراني ما بود عدم اظهار دين داري و مسلمان بودن خود در مجامع بين المللي بود. اقدام اخير رئيس جمهور كاري ارزنده و قابل تقدير بود. كسي كه مسلمان است نبايد در برابر ديگران اظهار ضعف كند بلكه مي‌بايست افتخار كند كه مسلمان است.


*آيت الله فاضل لنكراني: مسأله انرژي هسته‌اي در رأس مسايل ملي ماست

آيت الله فاضل لنكراني نيز ديدار وزير كشور بر مقاومت و ايستادگي جمهوري اسلامي ايران در برابر زياده‌ خواهي‌هاي استكبار در جريان انرژي هسته‌اي تأكيد كرد.
وي در اين ديدار با اشاره به مسأله‌ انرژي هسته‌اي خاطرنشان كرد: مسأله انرژي هسته‌اي در رأس مسايل ملي ماست. ما دعا مي‌كنيم كه ان شاء الله اين مهم به نفع كشور تمام شود. همان‌گونه كه خدا در پيروزي انقلاب لطف كرد اميدوارم در اين مسأله نيز خداوند لطف خود را مبذول فرمايد.
اين مرجع تقليد تأكيد كرد: مسئولين بدانند امروز اين امر يك مسأله بسيار مهم، خواست ملت، همه گروه‌ها، مراكز علمي و آموزشي و حوزه‌‌هاي علميه است.
آيت الله فاضل لنكراني با تاكيد بر اينكه اساس مخالفت آمريكا با انرژي هسته‌اي ايران، مخالفت با اصل انقلاب اسلامي است، افزود: بنابراين بايد براي حفظ انقلاب و كشور ايستادگي كرد.
وي با بيان اينكه با تكيه بر خداوند و حمايت مردم بايد از حق ايران دفاع شود، گفت: امروز زمان حساسي در كشور به وجود آمده است. آينده انقلاب و عظمت ملت در گرو اين امر است. امروز مردم ما به خوبي مي‌دانند آمريكا به دنبال تحقير ملت ايران است و ان شاء الله در اين امر ملت ما، دولت آمريكا را تحقير خواهد كرد.
آيت الله فاضل لنكراني در ادامه، مسأله شيوع فساد و بد حجابي را در آينده بسيار نگران كننده عنوان كرد و افزود: مسئولين كشور بايد توجه خاصي به امر فساد و بد‌حجابي در سطح جامعه داشته باشند. مي‌بايست مسئولين امر از راه فرهنگي و آگاهي دادن به مردم براي رفع اين معضل بكوشند.
استاد دروس خارج حوزه علميه قم افزود: مسئولين كشور بايد به فكر معيشت مردم نيز باشند. امروز وضع زندگي و معيشتي عده زيادي از مردم مناسب نيست و همه وظيفه داريم اين مشكل را برطرف كنيم.


*آيت الله نوري همداني: ملت ايران مسئوليني را كه براي رفع مشكلات تلاش كنند تنها نخواهند گذاشت

آيت الله نوري همداني نيز در ديدار صبح پنجشنبه خود با وزير كشور و دو تن از نمايندگان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: اگر ملت ايران بدانند كه مسئولين كشور در صدد رفع مشكلات آنها هستند آنها را تنها نخواهند گذاشت.
آيت الله نوري همداني، در اين ديدار با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازي در جامعه خاطر نشان ساخت: احياي فرهنگ اسلامي و زدودن فرهنگ غرب بايد سرلوحه كارها قرار گيرد و نبايد همچون فرهنگ غرب دچار خود بزرگ‌بيني شويم.
اين مرجع تقليد در ادامه سخنان خود مشكلات معيشتي و اجتماعي جامعه به خصوص قشر مستضعف را مد نظر قرار داد و با بيان حديثي از امام صادق (ع) تأكيد كردند: سه عامل امنيت، عدالت و فراواني نعمت بايد براي مردم محقق گردد. اميدواريم دولت جديد در رسيدن به اين سه دغدغه در كار خود موفق باشد.
وي با دعوت از همه گروه‌ها و دلسوزان كشور ايران و انقلاب اسلامي خاطر نشان كرد: همه بايد دست به دست هم بدهيم تا بتوانيم ايراني قوي و نيرومند بسازيم.


*آيت الله تبريزي: براي تامين مصالح كشور در فناوري هسته‌اي بايد ديپلماسي فعال اعمال شود

آيت الله ميرزا جواد تبريزي ابراز اميدواري كرد مسئولين دولت جديد با اعمال ديپلماسي فعال در زمينه فناوري هسته‌اي، مصالح كشور را تامين كنند.
آيت الله ميرزا جواد تبريزي كه در ديدار وزير كشور سخن مي گفت، با اشاره به حق مسلم ايران در استفاده از فناوري هسته‌اي، خواستار اعمال ديپلماسي فعال براي تامين مصالح كشور شدند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود، مظلوميت شيعيان جهان را مد نظر قرار داد و بر لزوم رسيدگي به مشكلات شيعيان به خصوص كساني كه در نقاط دور افتاده و سني نشين هستند تأكيد كرد.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه نصرت الهي هميشه همراه شيعيان و مسلمانان بوده و خواهد بود، افزود: روس‌ها در جنگ تحميلي با هدف از بين بردن شيعه و انقلاب اسلامي از صدام به شدت حمايت مي‌كردند، ولي به خواست خداوند همين اتحاد جماهير شوروي از هم فرو پاشيد و امروز آنها در شرايطي قرار گرفته‌اند كه ناچارند در ماجراي انرژي هسته‌اي و شوراي حكام از ايران حمايت ‌كنند.


*

آيت الله ناصر مكارم شيرازي با بيان مشكلات اجتماعي جامعه، افزايش برنامه‌هاي فرهنگي را در راستاي مبارزه با تهاجم فرهنگي دشمن خواستار شد.
اين مرجع تقليد كه در ديدار وزير كشور و دو تن از نمايندگان قم در مجلس شوراي اسلامي سخن مي‌گفت، با اشاره به تفسير غلط آزادي كه در سال‌هاي اخير گسترش يافته بود، اظهار داشت: در حال حاظر شاهد يك بي‌بندوباري خاص در جامعه هستيم، اينها باعث به وجود آمدن نا بساماني اجتماعي و اخلاقي، بد حجابي و مانند آن شده است.
وي با بيان اينكه اين حوادث در شأن جمهوري اسلامي نيست، افزود: اين وضعيت از طرف ديگر موجب مي‌گردد كه عده‌اي به صورت خود جوش اقدام به مبارزه با اين برنامه‌ها كنند، كه اين حركت هم خطرناك است.
آيت الله مكارم شيرازي خطاب به رئيس جمهور توصيه كرد: با توجه به تشكيل يك كابينه ارزشي مردم و دلسوزان انقلاب از شما انتظار دارند با برنامه‌هاي فرهنگي با مفاسد اجتماعي مبارزه شود. البته اين كار هم با يك يا چند روز درست نمي‌شود هزينه بر هم مي‌باشد ولي ارزش آن را دارد كه توجه بيشتري به آن شود.
وي افراد مغرض و كساني‌كه به دنبال تهاجم فرهنگي مي‌روند را در اقليت و بسيار كم دانست و خاطر نشان ساخت: در ايامي چون اعتكاف و عزاداراي‌هاي ائمه (ع) ما شاهد هستيم كه قشر عظيم جوانان و دانشجويان به مسايل ديني گرايش دارند. ولي عده‌اي قليل ولي پر سر و صدايي وجود دارند كه مورد حمايت حساب شده دشمنان قرار مي‌گيرند و مخالف ارزش‌هاي اسلامي هستند.
اين مرجع تقليد تاكيد كرد: امروز مهم‌ترين عاملي كه مانع نفوذ بيگانگان در اين كشور است، پايبندي جوانان به مسايل مذهبي است.
وي از دولت و مجلس خواست تا با برنامه‌ريزي و اقدامات جدي با مفاسد اجتماعي و اخلاقي برخورد كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

*پورمحمدي: حوزه‌هاي علميه و مراجع تقليد ركن اصلي انقلاب اسلامي هستند

وزير كشور در حاشيه سفر به قم، حوزه‌هاي علميه، مراجع تقليد و علما را ركن اصلي انقلاب اسلامي برشمرد.
بنابراين گزارش به نقل از پايگاه اطلاع رساني رسا، مصطفي پور محمدي، هدف از سفر به قم را زيارت بارگاه ملكوتي حضرت فاطمه معصومه (س) و ديدار با مراجع تقليد و علماي قم عنوان كرد و گفت: اين سفر براي عرض ادب و رهنمود‌گيري از مراجع تقليد صورت گرفت. ما به اين شهر تعلق خاطر داريم و بايد در يك فرصت مناسب نسبت به اين شهر اداي تكليف كنيم و مسائل شهري و استاني را مورد بررسي قرار دهيم.
وي با اشاره به وجود حوزه علميه در استان قم و استفاده جامعه اسلامي از اين ظرفيت تصريح كرد: حكومت ما يك حكومت اسلامي است، بستر اصي اين حكومت دين است و دين شناسان و عالمان ديني ركن اين بناي جديد و نظام جمهوري اسلامي هستند. طبيعي است كه قم كانون همه الهام‌ها است و همه نگاه‌ها و ساز و كارها متأثر از مطالبي است كه در اين سرزمين ارائه مي‌شود و قم بايد در تمام عرصه‌ها خود را نشان دهد.
وزير كشور در خصوص تعيين استانداران جديد از انتصاب بقيه استانداران در هفته‌هاي آينده خبر داد و گفت: استاندارها بايد توانايي و ظرفيت‌هاي لازم را براي مديريت داشته باشند.
وي تصريح كرد: در دوره جديد با توقعات و مطالبات جديد مردم و با نگاه جديدي كه به عرصه‌هاي داخلي و خارجي داريم، مردمي و خدمتگزار بودن، به دنبال حل مشكلات مردم بودن از ديگر ويژگي‌هاي استانداران جديد مي‌باشد.
پورمحمدي لزوم بومي بودن استانداران را براي استان‌ها رد كرد و يادآور شد: اگر شخصي با توجه به ويژگي‌هاي ذكر شده در استان يافت شود بيشتر راغب هستيم، ولي اصراري بر بومي بودن نداريم.
وي افزود: ما مي‌خواهيم جايگاه و ظرفيت نيروهاي انساني و مديريت‌هايمان را در مناطق گسترش دهيم و ارتقاء سطح كارشناس و مديريتي را در كل مناطق كشور ايجاد كنيم.
پور محمدي در مورد ابقاء استانداران دولت گذشته گفت: فضاي اجتماعي بايد تحمل استانداران دولت قبلي را داشته باشد. برخي افراد هستند كه ويژگي‌هاي آنها قابل قبول است ولي شرايط اجتماعي ديگر تحمل آن افراد را ندارد و بايد به مطالبات اجتماعي بها داد، به خصوص در شرايطي كه تحولات سياسي رخ مي‌دهد، طبعاً ايجاب مي‌كند كه يك سري تغييرات و تحولات به وجود آيد كه خواست به حق هم است و بايد به آن پاسخ داد.
وي همچنين در ديدار با مراجع تقليد قم اظهار داشت: دولت نهم چون مدعي است كه تأكيد بر روي اسلاميت، مسايل ارزشي، اعتقادي و نگاه عميق به مسائل ديني دارد و نقطه اتكايش به حوزه‌هاي علميه و مراجع است. پس بيشتر به رهنمود‌ها و تأكيدات علماي حوزه نيازمند است.

وزير كشور فضاي اجتماعي كشور را بسيار خوب ارزيابي كرد و ادامه داد: طي چند روز گذشته سفرهايي كه به استان‌هاي مختلف داشتم اشتياق و رويكرد مردم به افراد متدين و مذهبي بسيار بالا بود. اگر بتوانيم پاسخ مناسبي به مشكلات آنها بدهيم و مشكلات اقتصادي اجتماعي و مالي آنها را بر طرف كنيم، مردم خيلي از خود گذشتگي نشان مي‌دهند.
وي وجود روحانيون را بركتي براي انقلاب و كشور عنوان كرد و گفت: بركتي كه روحانيت براي اين جامعه دارد از نعمات ارزنده الهي است كه ما هم به آن توجه نداريم، اما وقتي بيرون از اين فضا قرار مي‌گيريم تازه متوجه مي‌شويم كه چه نعمت بزرگي داريم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل سفر وزير كشور به قم و ديدار با مراجع تقليد، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016