چهارشنبه 11 آبان 1384

مديركل زندان‌هاي استان تهران: وضعيت فعلي گنجي براي كسب قواي بدني خوب است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي

مديركل زندان‌هاي استان تهران گفت: امروز مواد مخدر با جاسازي در لباس زندانيان منتقل نمي‌شود، بلكه جاسازي در بدن از روش‌هايي است كه رواج بيشتري پيدا كرده است.

سهراب سليماني در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي اقدامات اين سازمان براي محدود يا حتي ريشه‌كن كردن اعتياد در زندان‌هاي استان تهران و ميزان كنترل مسوولان زندان‌ها، تصريح كرد: وضعيت زندان‌هاي استان تهران جزء پاك‌ترين زندان‌هاي كشور است، به لحاظ اين‌كه حداقل هر زنداني دو بار در طول ماه به طور دقيق مورد بازرسي قرار مي‌گيرد. علاوه بر اين‌كه از سگ‌هاي مواد ياب زندان‌ها هم استفاده مي‌شود اما از هر چهارهزار مجرمي كه نيمي از آن‌ها معتاد هستند و در زندان‌ها حضور دارند، حاضرند براي دستيابي به مواد مخدر به عنوان اولين نيازشان دست به هر اقدامي بزنند.

وي ادامه داد: در حال حاضر قيمت مواد مخدر در زندان نسبت به خارج از زندان بيست برابر است و اين نشانگر آن است كه مواد به حداقل ممكن در زندان وجود دارد.

سليماني با تاكيد بر اينكه مسوولان سازمان زندان‌ها بهترين توفيق را در زندان‌هاي استان تهران در جهت كاهش ورود مواد مخدر به زندان‌ها داشته‌اند، خاطرنشان كرد: بازرسي‌هاي متنوع براي زندانيان، فيلترهاي مختلف براي خانواده آن‌ها و محدوديت براي ورود آن‌ها به زندان تا حدود بسياري توانسته است از مصرف مواد مخدر در زندان‌ها جلوگيري كند.

مديركل زندان‌هاي استان تهران تصريح كرد: امروزه مواد مخدر با جاسازي در لباس افراد منتقل نمي‌شود، بلكه جاسازي در بدن از روش‌هايي است كه رواج بيشتري پيدا كرده است، اما ابزارهاي كنترل اين روش حمل مواد مخدر در زندان‌ها در كشورمان وجود ندارد و درصد بسيار بالايي از مواد مخدري كه در حال حاضر به زندان‌ها وارد مي‌شود از روش جاسازي در بدن است.

وي، درباره‌ي اعطاي مرخصي‌ به زندانيان و ارتكاب مجدد جرم توسط آن‌ها در اين دوران، خاطرنشان كرد: مرخصي‌ها به افرادي كه با جرايم خطرناك يا سارقاني كه از گروه‌هاي جرايم سازمان‌يافته هستند، تعلق نمي‌گيرد. به عنوان مثال در يك زندان چهارهزار نفري به كمتر از پنجاه نفر زندانيان سارق مرخصي داده مي‌شود كه مشكل خاصي نداشته باشند و مرخصي‌ها بيشتر به افرادي كه مشكلات مالي دارند ارائه مي‌شود، به خصوص افرادي كه بدون قصد قبلي و به واسطه‌ي چك داخل زندان هستند يا كساني كه براي پرداخت ديه و ترك نفقه در زندان به سر مي‌برند. در واقع مرخصي به عنوان يكي از حقوق زنداني با توجه به آيين‌نامه‌ي سازمان زندان‌ها به وي تعلق مي‌گيرد.

سليماني با بيان اين‌كه نيمي از زندانيان مالي زندان اوين در حال حاضر در مرخصي به سر مي‌برند، گفت: بسياري از اين افراد توانسته‌اند مشكلات مالي خود را حل كنند و با گرفتن رضايت از شاكيان از زندان خارج شوند.

وي با اشاره به بخشنامه‌ي اخير رييس قوه‌ي قضاييه مبني بر به حداقل رسيدن اعطاي مرخصي به زندانيان جرايم مواد مخدر، اظهار كرد: ارايه‌ي مرخصي به اين زندانيان به حداقل ممكن رسيده و براساس اين بخشنامه بسيار محدود شده است اما به هر حال مرخصي از حقوق زندانيان تلقي مي‌شود و نمي‌توان منكر آن شد، مگر اين‌كه اين آيين‌نامه تغيير كند.

مديركل زندان‌هاي استان تهران، تصريح كرد: نمي‌توان گفت ضعف نيروي انتظامي باعث ارتكاب مجدد جرم توسط مجرمان سابقه‌دار مي‌شود. به هر حال نيروي انتظامي بايد تعريف قانوني مشخص، امكانات و نيروي كافي داشته باشد تا زماني كه افراد مجرم در خارج از زندان به سر مي‌برند، بتواند آن‌ها را تحت مراقبت خود قرار دهد. در حال حاضر زندانيان سارقي كه در مرخصي به سر مي‌برد با اطلاع مسوولان زندان توسط ماموران كلانتري منطقه تحت نظر قرار مي‌گيرد و مجرم مكلف است خود را به كلانتري مربوطه معرفي كند.

وي ادامه داد: اما زماني كه حجم و تعداد مرخصي‌ها بالا مي‌رود قدرت كنترل نيروي انتظامي براي همه اين افراد با توجه به نيروي محدود آن‌ها خارج مي‌شود. بايد همگي دست به دست هم دهيم و امكانات نيروي انتظامي هم افزايش پيدا كند تا اين مشكل به حداقل ممكن كاهش يابد.

مديركل زندان‌هاي استان تهران گفت: حداقل ممكن از زندانياني كه به مرخصي مي‌روند، دچار ارتكاب مجدد جرم مي‌شوند و اين مساله اجتناب‌ناپذير است. فردي كه گرداننده يك زندگي است و از قضا مجرم هم هست پس از آزادي كه با وضعيت نامناسب خانوادگي خود روبه رو مي‌شود و از حمايت‌هاي اجتماعي هم برخوردار نيست، در برخي موارد دست به ارتكاب جرم مي‌زند تا بتواند زندگي خود را تامين كند.

سليماني با اشاره به اين‌كه در حال حاضر اصل مشخص بودن مجازات زير سوال رفته است، تصريح كرد: فقط بايد شخصي كه مجرم است تحت مجازات قرار گيرد، اما در حال حاضر خانواد فرد مجرم هم تحت مجازات قرار مي‌گيرند و براي حل اين مشكل سازمان‌هاي حمايتي بايد پشتيباني قوي‌تري از خانواده‌ي زندانيان به عمل آورند تا هم از وقوع مجدد جرم جلوگيري شود و هم اينكه خانواده‌ي فرد زنداني به فساد كشانده نشود.

مديركل زندان‌هاي استان تهران، با بيان اين‌كه از400 نفري كه در طول روز از زندان‌هاي استان تهران آزاد مي‌شوند تنها 15 نفر آنها تحت پوشش و حمايت قرار مي‌گيرند، افزود: هيچ ارگان ديگري غير از سازمان زندان‌ها به ياري اين افراد نمي‌شتابند در صورتي كه جامعه، دولت، مردم همه و همه موظفند سازمان زندان‌ها را در اين امر مهم ياري رسانند.

وي به بودجه‌ي مراقبتي سازمان زندان‌ها در اين زمنيه اشاره كرد و گفت: با خروجي صد هزار نفر در سال اين سازمان تنها سيصد ميليون تومان بودجه مراقبت پس از خروج دارد و طبيعتا با اين بودجه تمام افراد آزاد شده تحت پوشش قرار نمي‌گيرند.

سليماني درباره‌ي مرخصي زندانيان در روزهاي ماه رمضان، اظهار داشت: قرار بود مرخصي به زندانيان اعطا شود، اما با توجه به بخشنامه‌ي رييس قوه‌ي قضاييه محدوديت حاصل شد و به طور كامل ارائه نشد.

وي همچنين درباره‌ي وضعيت فعلي اكبر گنجي در زندان، اظهار داشت: خانواده اكبر گنجي با او ملاقات كرده‌اند و در حال حاضر وي مشكل خاصي ندارند و در صورت وجود مشكل مسوولان زندان اوين مكلف هستند نسبت به درمان وي اقدامات لازم را انجام دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سليماني خاطرنشان كرد: ملاقات گنجي با اجازه‌ي مرجع قضايي براي خانواده‌ي او بلامانع است و وضعيت فعلي او براي كسب قواي بدني خوب است و روز به روز هم بهتر مي‌شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مديركل زندان‌هاي استان تهران: وضعيت فعلي گنجي براي كسب قواي بدني خوب است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016