پنجشنبه 3 آذر 1384

مواضع ضد و نقیض استرالیا در نشست شورای حکام، آفتاب

آفتاب:نماینده استرالیا در نشست شورای حکام با اتخاذ موضعی متفاوت , آژانس بین المللی انرژی هسته ای و البرادعی را متهم به ناتوانی در انجام وظایف کرده و اعلام کرد که ایران باید برای فعالیت های صلح آمیز خود تضمین بدهد .
-------------------------------


نماینده استرالیا در آژانس با اشاره به مفاد قطعنامه 24 سپتامبر گدشته گفت: گزارش مدیر کل می گوید که ایران اسناد و دسترسی هایی را داده است ولی برای راستی آزمایی سطح بسیار بالاتری از این اقدامات مورد نیاز است و ایران باید به همه سایتها و افراد مورد نظر آژانس بدون فوت وقت اجازه بازرسی دهد.

وی افزود: ایران هنوز پروتکل الحاقی را امضا نکرده است و هیچکدام از ابهاماتی که در گزارش 2 سپتامبر مدیر کل اشاره شده برطرف نگردیده است. ابهاماتی شامل تاریخچه و گستره برنامه سانتریفیوژ نوع اول و دوم ، آزمایشات جداسازی پلوتونیوم، فعالیت با بریلیوم و پلونیوم و نهایتا فعالیتهای معدنی اورانیوم.

این اظهارات نماینده استرالیا در حالی است که بر خلاف آن ، اکنون فقط ابهام اندکی برای آژانس در مورد سانتریفیوژ پی تو ( که اساسا یک پروژه متوقف شده در ایران بوده است) و مسائلی جزیی در زمینه آلودگی سطح پایین باقی مانده است و تاکید استرالیا بر موضوعاتی مثل بریلیوم و پلونیوم که مواد موثر هسته ای نیستند و حتی در گزارشهای قبلی البرادعی حذف شده و یا فعالیتهای بسیار طبیعی معدنی اورانیوم تعجب برانگیز است.

نماینده استرالیا در آژانس بر خلاف گزارش البرادعی گفت: ما از سپتامبر پیشرفت خیلی کندی داشته ایم و آژانس بسیار دور از این نقطه است که ابهامات باقیمانده را رفع شده اعلام نماید.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی به موضوع آلودگی سطح پایین و بالا مجددا اشاره کرد و در حالی که البرادعی چنین درخواستی نداشته با اعلام تلویحی ناتوانی آژانس در تشخیص وظایف خود افزود: ما به حجم بیستری از نمونه گیری برای رسیدن به نتیجه نیاز داریم تا واقعا ثابت شود که گفته ایران مبنی بر اینکه این آلودگی ها همراه قطعات وارداتی از خارج بوده درست است!

استرالیا این مساله را همراه با نگرانی جدی ارزیابی کرده است.

نماینده استرالیا در آژانس همانند انگلیس مساله چند کپی از اسناد شامل چگونگی کاهش هگزافلوراید اورانیوم به قلز اورانیوم و فرآیندهای بعدی آن را مورد توجه قرار داده و ضمن اینکه گزارش البرادعی را به دلیل خوب روشن نکردن این مساله زیر سوال برد افزود: برای ما مهم است بدانیم که چرا درحالی که ایران درخواست نداشته شبکه ای این اسناد را تحویلش داده است و چرا ایران این اسناد را پیش خود نگهداشته در حالی که تصمیم به استفاده از آنها را نداشته است.

وی ایران را به قطعنامه 24 سپتامبر گذشته پایبند ندانست و تاکید کرد: بر اساس آن قطعنامه عدم پایبندی ایران بر اساس بند سوم ماده 12 اثبات شده است.

در عین حال نماینده استرالیا در پایان بر ضرورت ادامه مذاکره ایران با سه کشور اروپایی و سایر کشورها برای رسیدن به یک تضمین عینی برای فعالیتهای صلح آمیز هسته ای اشاره کرده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مواضع ضد و نقیض استرالیا در نشست شورای حکام، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016