جمعه 4 آذر 1384

متن كامل بيانيه رييس شوراي حكام در مورد پرونده هسته‌اي ايران: ايران پروتكل الحاقي را به عنوان يك مساله اضطراري تصويب كند، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۰۴‬

"يوكيو آمانو" رييس ژاپني شوراي حكام درپايان بحث اين شورا بيانيه اي در خصوص فعاليت هسته‌اي كشورمان و جمع بندي نتايج اين نشست در اين‌باره صادر كرد.

متن كامل اين بيانيه كه در اختيار خبرنگاران قرار گرفت، به شرح ذيل است:


نتيجه‌گيري رييس درباره موضوع ‪ ۳(‬ب)
ساير موضوعات اجراي پادمان ها
من هيچ سخنران ديگري را در فهرستم ندارم. تمام توضيحات به قدر لازم در خلاصه سوابق جلسه منعكس خواهند شد. بنابر اين، من مباحثات را به صورت جزيي آنها جمع‌بندي نمي‌كنم.

شورا گزارش مديركل آژانس در خصوص اجراي توافق پادماني ان.پي.تي با جمهوري اسلامي ايران تحت سند‪ GOV/۲۰۰۵/۸۷‬را در نظر گرفت.

برخي اعضا اعلام كردند كه فقط پيشرفت نسبتا كمي از سپتامبر به سوي حل سووالات مطرح شده در خصوص قصورهاي چندگانه ايران، طي دوره زماني گسترده اي، براي اعلام مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي مطابق با الزامات پادماني‌اش حاصل شده است. آنها تاكيد كردند كه همكاري صورت گرفته از جانب ايران ناكافي بوده كه اين تداوم نبود شفافيت كامل مساله‌اي بسيار نگران‌كننده است.

آنها از ايران خواستند تا شفافيت كاملي را فراتر از توافقهاي موقت پادماني ان.پي.تي و پروتكل الحاقي فراهم كند كه شامل ارايه اطلاعات و اسناد مربوط به سانتريفوژهاي پي-‪ ۱‬و پي-‪ ۲‬و تجهيزات داراي كاربرد دوگانه، همچنين تسهيلي بازديدها از كارگاه‌هاي مرتبط نظامي و امكان تحقيق و توسعه مي‌شود.

آنها نگراني را نسبت به سندي كه مرتبط با قالب ريزي و ماشين كردن فلز اورانيوم غني‌شده به اشكال نيم كروي بوده است، اعلام كردند و از مديركل خواستند تا به اين تحقيقات اولويت بدهد.

برخي اعضا بالاترين اهميت را براي تعليق كامل فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي مادامي كه موضوعات باقي مانده در حال بررسي است و اعتماد در اين خصوص كه برنامه هسته‌اي ايران صرفا صلح‌آميز است، ايجاد شده، قايل شدند.

آنها تاسف خود را نسبت به اين كه ايران به عمليات در مركز "يو.سي.اف" (تاسيسات فرآوري اورانيوم) ادامه داده است و همچنين هنوز به دنبال ساخت يك رآكتور تحقيقاتي آب سنگين است، اعلام كردند.

آنها قطعنامه‌ي ‪ ۲۴‬سپتامبر ‪ ۲۰۰۵‬را خاطرنشان و اعلام كردند كه در شرايط حاضر پنجره‌اي از فرصت بايد براي ايران باز بماند تا يك رويكرد واكنشي به اجراي اقدامات اعتمادساز مورد درخواست شورا براي بازداشتن از هرگونه اقدام يكجانبه ديگر، مانند ازسرگيري فعاليت‌هاي غني‌سازي در نطنز كه مي‌تواند وضعيت را بدتر كند، داشته باشد و وفادارانه به درخواست‌هاي ارايه‌شده در قطعنامه‌هاي پيشين شوراي حكام پيش از آن كه شورا با زمانبندي و محتوي ارتباطات با شوراي امنيت در آن قطعنامه مواجه شود، پاسخ دهد.

درخواست‌هايي از ايران براي ادامه دادن به روند مذاكرات با سه كشور اروپايي مطرح شد و حمايت از تلاش سه كشور اروپايي براي گسترش دادن بنياني براي اجماعي بين‌المللي از طريق عناصر مضاعف در روند مذاكرات، مانند پيشنهاد اخير روسي، اعلام شد.

برخي اعضا خاطرنشان كردند كه ايران پروتكل الحاقي را اجرا و در رابطه با اقدامات شفاف ساز بيشتر كار كرده است. ايران دسترسي به اسناد مضاعف، اشخاص و سايت‌ها را تسهيل كرده است. آنها تقديرشان را براي تمام ابتكارات از جانب ديگر كشورهاي عضو كه هدف شان تسهيل تسريع نتيجه‌گيري از مساله هسته‌اي ايران در چارچوب آژانس بوده است، اعلام كردند.

آنها تشخيص دادند كه كار آژانس در راستي‌آزمايي از برنامه‌ي صلح‌آميز هسته‌اي ايران در جريان است و ايران را به همكاري بيشتر به عنوان اقدامي اعتمادساز ترغيب كردند.

اين مساله مورد تاكيد قرار گرفت كه آنها كه اطلاعاتي درباره شبكه‌هاي غيرقانوني تامين‌كننده دارند، به ويژه كشورهايي كه اين شبكه‌ها درون آنها عمليات داشته‌اند يا منبع فن‌آوري محسوب مي‌شوند، مي‌بايست تمام چنين اطلاعاتي را با آژانس به شراكت بگذارند و آژانس را براي رسيدن به هر راهي كه به دركي از چگونگي عملكرد اين شبكه‌ها مي‌رساند، ياري رسانند.

آنها بر حق بنيادين و لاينفك تمام كشورهاي عضو براي توسعه فن‌آوري هسته‌اي براي مقاصد صلح‌آميز در تطابق با الزامات حقوقي شان تاكيد كردند.

آنها به ارتباط ميان عدم اشاعه و خلع سلاح اشاره كردند و بر نگراني عميق از سرعت پايين پيشرفت به سوي خلع سلاح هسته‌اي تاكيد كردند.

آنها مجددا بر جدا بودن مقوله اقدامات داوطلبانه اعتمادساز از الزامات پادماني حقوقي تاكيد كردند.

آنها از سرگيري مذاكرات و همكاري ميان ايران و سه كشور اروپايي را براي ارتقاي اعتماد با رويكردي براي تسهيل كار آژانس در خصوص برنامه هسته‌اي ايران ترغيب كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اهميت خودداري و انعطاف از جانب تمام طرف‌ها نيز مورد اشاره قرار گرفت.

برخي كشورها تاكيد كردند كه بررسي مساله اجراي توافق پادماني ايران به صورتي تنگاتنگ متصل به ايجاد منطقه‌اي عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه است و اين ارجاعي بود به بيانيه تهران در سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي.

لزوم اجراي قطعنامه‌هاي بين‌المللي در رابطه با اين موضوع مورد تاكيد قرار گرفت.

شورا بر اين درخواست تاكيد كرد كه ايران پروتكل الحاقي را به عنوان يك مساله اضطراري تصويب كند. شورا همچنين بر حمايتش از آغاز مجدد مذاكرات ميان ايران و سه كشور اروپايي تاكيد كرد. شورا ايران را ترغيب كرد كه اسناد حمايت‌آميز مضاعفي را آنگونه كه از سوي آژانس درخواست شده است فراهم كند و اقدامات شفاف‌سازي فراهم شده براي آژانس را گسترش دهد.

يك كشور عضو درخواست كرد كه اجراي توافق پادماني ان.پي.تي ايران به صورت رسمي در دستور كار جلسه آتي شوراي حكام قرار بگيرد و اين كه مديركل يك گزارش كتبي ديگر را پيش از آن نشست ارايه كند.

شورا از مديركل خواست تا به اطلاع رساني در مورد پيشرفت‌هاي حاصله به گونه مقتضي ادامه دهد.

آيا اين جمع‌بندي قابل قبول است؟
بنابراين تصويب شد.

آيا من اجازه دارم اعلام كنم كه شورا گزارش مورخ ‪ ۱۸‬نوامبر ‪ ۲۰۰۵‬مدير كل را به صورت عمومي منتشر كند؟
تصويب شد.

Copyright: gooya.com 2016