دوشنبه 14 آذر 1384

تاج‌زاده: امكان ندارد مسببان ‌١٨ تير كشف شوند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


سمينار «فراز و فرود جنبش دانشجويي» به مناسبت روز دانشجو از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي فني دانشگاه تهران در تالار شهيد چمران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا‌ در اين سمينار «سيد مصطفي تاج زاده» اظهار داشت: جنبش اصلاحي ملت ايران بر دو بال استوار است و تاكنون توانسته به پروازش ادامه دهد، يكي مطبوعات و دوم دانشگاه كه مرجعي براي پيگيري جدي مطالبات حقيقي مردم بودند.


معاون سياسي وقت وزارت كشور، افزود: 18 تير تجلي برخور با اين دو بال بود، يكي توقيف غير موجه روزنامه‌ي سلام كه پشوانه‌اي براي آزادي بيان و مطبوعات در كشور بود و ديگري سركوب تظاهرات دانشجويي. اين سركوب بايد به گونه‌اي خشونت آميز مي‌بود كه دانشجويي جرات نكند در قبال نبض حقوق شهروندي اعتراض كند. آن حادثه با برنامه‌ريزي قبلي و به وحشيانه‌ترين وجه انجام شد و براي تحت الشعاع قرار دادن آن جنايت‌هاي ديگري نيز آفريدند.


اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت همچنين گفت: امكان ندارد مسببان حادثه‌ي 18 تير و قاتل ابراهيم‌نژاد كشف شوند و عدم شناسايي آنها نشان مي‌دهد كه تعزيه گردان اين ماجرا چه كساني بودند. مادامي كه مسبب اصلي حادثه پيدا نشود مشخص است كه انگشت اتهام به سوي چه كساني نشانه مي‌رود.


وي افزود: بعد از حادثه‌ي 18 تير كميسيوني در شوراي عالي امنيت ملي تشكيل شد كه من نيز عضو آن بودم، در آن كميسيون گزارشي از حادثه تهيه شد اما بعد از مدتي تنها گزارشي كه براي رسيدگي به جنايات مورد توجه دستگاه قضايي قرار نگرفت همان گزارش بود. پس از آن نيز احضاريه‌اي از سوي يكي از كساني كه نامش در آن گزارش آمده بود به دست من رسيد. آن دادگاه در غياب من تشكيل شد و من به اتهام توهين به آن فرد 100 هزار تومان جريمه شدم.


تاج زاده گفت: افشاي جناياتي كه در جامعه صورت مي‌گيرد موجب عدم تكرار آن مي‌شود، همچنان كه پرونده‌ي قتل‌هاي زنجيره‌يي به جايي نرسيد اما مهم اطلاعيه‌اي بود كه توسط وزارت اطلاعات منتشر شد. ما فكر نمي‌كنيم ايجاد تقابل بين اقشار مختلف به نفع منافع ملي و دموكراسي است بلكه هدفمان تكرار نشدن آنها بود.


اين فعال سياسي در ادامه گفت: به ميزاني كه اقتدارگرا‌ها براي انفعال دانشجويان تلاش مي‌كردند فكر استقلال دانشگاه در اصلاح طلب‌ها قوت گرفت. دكتر معين تلاش كرد مديريت دانشگاه با راي هيات علمي انتخاب شود، در حقيقت او اختيارات وزير علوم را به اعضاي هيات علمي واگذار كرد اما متاسفانه اكنون اين سنت دموكراتيك را كنار گذاشته‌اند و به روش‌هاي گذشته باز گذشته‌اند.


تاج زاده اظهار داشت: امروز انتخاب مديران دانشگاه‌ها بدون توجه به آراي اعضاي هيات علمي توهين به جامعه‌ي دانشگاهي كشور است.

نمي‌تون به دانشگاه تهران با حدود 1500 نفر عضو هيات علمي توهين كرد، راي آنها را ناديده انگاشت و از بالا كسي را منصوب كرد.

اين مساله نه تنها با شعارهاي دولت منطبق نيست بلكه نقض استقلال دانشگاه و بسته كردن دايره‌ي مديريت است. دانشگاه ما فقير نيست كه كسي از بالا برايش تصميم بگيرد.


اين فعال سياسي در ادامه اظهار داشت: مي‌توانيم فصل مشتركي بين تمام نيرو‌ها ايجاد كنيم و آن الگوي دموكراسي در جامعه است. جامعه‌ي ايران هيچ راهي جز پذيرش دموكراسي ندارد. دانشگاه، نيرو‌هاي سياسي و صاحبنظران امروز بايد به اين موضوع بپردازند تا بعد از يكصد سال بتوانيم آرمان‌هاي پدرانمان را محقق كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تاج‌زاده در ادامه اظهار داشت: در جامعه‌ي ما احدي ترديد ندارد كه دولت بزرگترين واقعيت كشور ماست و در تمام عرصه‌ها حرف اول را مي‌زند، در مقابل اين جامعه نيز بيشترين انتظار را از حكومت دارد.


عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت اضافه كرد: جامعه‌ي مدني ما به طور جدي ضعيف است. ما بخش خصوصي مقتدر، اتحايه‌هاي بزرگ صنفي،احزاب فراگير و مطبوعات تاثيرگذار نداريم و به همين دليل نمي‌توانيم آنچه در ذهنمان است را محقق كنيم چرا كه ابزار تحقق آن را نداريم.


تاج‌زاده در ادامه با تاكيد بر اينكه «جامعه‌ي ايران عميقا دموكراسي خواه است» گفت: دولت مقتدر و جامعه‌ي مدني ضعيف، شهروند بي پناهي را به وجود آورده است كه تمام انتظارات را از دولت دارد.


اين فعال سياسي گفت: هيج راهي جز تقويت جامعه مدني نداريم تا با اقتدار آن بتوانيم موازنه‌اي بين دولت و جامعه‌ي مدني ايجاد كنيم. پس بايد انحصار دولت در عرصه‌هاي مختلف را بشكنيم و دموكراسي را از درون به دولت تزريق كنيم. دانشگاه نيز مي‌تواند در اين باره نقش مهمي را ايفا كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاج‌زاده: امكان ندارد مسببان ‌١٨ تير كشف شوند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016