دوشنبه 10 بهمن 1384

دیپلماسی دو جانبه ایران برای خروج از بحران، آفتاب

آفتاب ـ سرویس خارجی: ایران با ترکیب دیپلماسی و تهدید به اقدام تلافی جویانه سعی دارد، تلاش های غرب در جهت ارجاع برنامه هسته ای اش به شورای امنیت سازمان ملل را ناکام بگذارد.

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات ها و تحلیل گران می نویسد: جمهوری اسلامی سعی دارد تمام جبهه ها را تحت فشار قرار دهد، تا از اهرم ترس، ایجاد آشوب در خاورمیانه و افزایش قیمت نفت به نفع خود استفاده کند. به علاوه ایران تمرکز دیپلماتیک خود را بر روی روسیه و چین قرار داده است.
این در حالی است که کشورهای اتحادیه اروپا سعی کردند ایران را به پذیرش مشوق های تجاری و امنیتی در مقابل تعلیق فعالیت های هسته ای متقاعد سازند. اما با نپذیرفتن این پیشنهادها، فعالیت های مربوط به چرخه سوخت هسته ای را از سرگرفت.
مقامات ایران در مقابل فشار غرب برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، تهدید کرده اند که اگر چنین اتفاقی بیفتد،غنی سازی در مقیاس وسیع را آغاز کرده و همکاری خود با بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را متوقف خواهند کرد. به علاوه، ایران سعی دارد از نفوذ خود در عراق، لبنان و فلسطین در مقابل غرب استفاده کند.
خالد مشعل، دبیر کل حماس در تهران به وجود جبهه های متحد در مقابل اسرائیل اشاره کرده و مقتدی صدر از رهبران شیعه عراق حمایت خود از شیعیان در ایران را اعلام کرده است.
یک دیپلمات اروپایی در گفت و گو با AFP ‌گفته است:« ایران می خواهد همه بدانند که اگر کسی بخواهد به این کشور حمله کند، ایران توانایی دسترسی به کل منطقه را دارد.» وی افزود: ایران می گوید می تواند به اسراییل حمله کند، منافع غرب در لبنان را به خطر بیندازد و شرایط را برای نیروهای امریکایی و انگلیسی در عراق دشوار سازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تمرکز دیپلماتیک بر روی روسیه و چین از ابزارهای دیگر ایران برای عدم ارجاع به شورای امنیت است. روسیه و چین که دارای روابط تجاری خوبی با ایران هستند با اعمال تحریم علیه آن مخالفت می کنند.
در عین حال تحلیلگران معتقدند ایران با استفاده از این مساله سعی دارد از زمان به نفع خودش استفاده کند. ایران در مورد طرح روسیه گفته است که به زمان بیشتری نیاز دارد تا به بررسی آن بپردازد. یک دیپلمات اروپایی در این زمینه می گوید:« ایران احساس می کند با حفظ طرح روسیه می تواند از اجلاس اضطراری آژانس بین المللی انرژی هسته ای جان سالم به در برده و از عواقب از سرگیری فعالیت های هسته ای اش فرار کند.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دیپلماسی دو جانبه ایران برای خروج از بحران، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016