دوشنبه 10 بهمن 1384

رويترز: طرح روسيه در نشست امروز لندن بررسي مي‌‏شود، ايلنا

آمريكا و اروپا در صدد جلب موضع روسيه و چين عليه ايران هستند

تهران- خبرگزاري كار ايران

اتحاديه اروپا و آمريكا در تلاشند تا چين و روسيه را براي حمايت از اقدام تند ديپلماتيك بر ضد برنامه هسته‌‏اي ايران متقاعد كنند.
به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، سه روز پيش از برگزاري نشست اضطراري آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در وين، وزراي خارجه كشورهاي قدرتمند جهان، در تلاشند تا بر سر راهبردي واحد به توافق برسند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، اتحاديه اروپا و آمريكا تمايل دارند ايران را به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد ارجاع دهند اما چين و روسيه هنوز براي انجام اين كار متقاعد نشده‌‏اند.
يك ديپلمات از سه كشور اروپايي گفت: اين نشست در زمان حساسي برگزار مي‌‏شود و ما در اين نشست، به‌‏دنبال توضيح روشن مواضع چين و روسيه هستيم.
وي ادامه داد: ما هنوز براي گزارش ايران به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد، بحث و گفت‌‏وگو مي‌‏كنيم.
"كوندوليزا رايس" وزير امور خارجه آمريكا نيز كه در راه سفر به لندن بود، گفت: در اين نشست، بسياري از مسائل از جمله ارجاع ايران به شوراي‌‏امنيت و نيز پيشنهاد روسيه به ايران، مورد بررسي قرار مي‌‏گيرد.
در اين گزارش آمده است: عدم تمايل اعضاي داراي حق وتوي شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد مانند چين و روسيه براي تحريم ايران، طرح‌‏هاي اروپا و آمريكا را با تهديد روبرو مي‌‏كند.
اين در حالي است كه ديپلمات‌‏هاي سه كشور اتحاديه اروپا تا ساعتي ديگر با مقامات بلندپايه ايران در بروكسل ديدار مي‌‏كنند.
يك ديپلمات از سه كشور اروپايي در اين‌‏باره گفت: همه چيز به ايران بستگي دارد كه توضيح دهد قصد دارد چگونه در مقابل آنچه احتمالاً در نشست آينده آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي رخ مي‌‏دهد مخالفت كند.
انگليس هم اعلام كرد: هيچ چيز نخواهد توانست جلوي ارجاع پرونده و توقف فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي حساس ايران را بگيرد.
ديپلمات‌‏هايي كه در گزارش رويترز، به نام آنها اشاره‌‏اي نشده است، گفتند: سه كشور اروپا لحن قطعنامه دوم فوريه براي نشست آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي را براي مطمئن‌‏كردن اطمينان‌‏دادن به مسكو آرام‌‏تر كرده‌‏اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روسيه نيز پيشنهاد كرده است آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي مي‌‏تواند از شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد بخواهد پرونده ايران را مورد بحث قرار مي‌‏دهد اما اِعمال تحريم را بررسي نكند و سپس پرونده را به آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي را بازگرداند.
در اين گزارش آمده است: وزراي خارجه اين كشورها، همچنين پيشنهادي را كه بر اساس آن، روسيه سوخت هسته‌‏اي ايران را غني مي‌‏سازد بررسي مي‌‏كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رويترز: طرح روسيه در نشست امروز لندن بررسي مي‌‏شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016