شنبه 6 اسفند 1384

كارشناس روابط بين الملل: مذاكرات ايران و روسيه به نتيجه نخواهد رسيد، ايرانيوز

- صرف ادعاي پروژه نمك سبز نيز در گزارش البرادعي تاثيرگذار است


استاد دانشگاه و كارشناس مسايل سياست خارجي گفت: چه مخالفت و چه موافقت با ارجاع پرونده هسته‌اي ايران، در هر صورت براي روس‌ها منافع اقتصادي و سياسي به دنبال خواهد داشت.

دكتر اردشير سنايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري ايرانيوز، اظهار كرد: روس‌ها، خواسته يا ناخواسته توسط اروپا و آمريكا، وارد پرونده هسته‌اي كشورمان شده و منافع بسيار گسترده‌اي از جهات سياسي و اقتصادي عايدشان مي‌شود.

وي با اشاره به سفر رييس آژانس بين المللي انرژي اتمي روسيه به تهران، افزود: در حال حاضر يك پكيج شامل تكميل نيروگاه اتمي بوشهر، تامين سوخت نيروگاه اتمي بوشهر، غني سازي اورانيوم ايران در خاك روسيه و مبادلات اقتصادي و نظامي از بعد ديپماتيك مطرح بوده و در حال بررسي است، اما من به موضوع انتقال غني سازي اورانيوم ايران به خاك روسيه خوشبين نيستم. هر چند كه تا اجلاس 6 مارس (15 اسفند) چند روزي براي مذاكرات ديپلماتيك فرصت داريم، اما اين مذاكرات تفاوتي در سرنوشت پرونده هسته‌اي ايران ندارد.

اين استاد دانشگاه و كارشناس روابط بين الملل، در ادامه در خصوص درج برخي اخبار در رسانه‌هاي خارجي مبني بر ارايه اطلاعات جديد از سوي ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره پروژه‌اي تحت عنوان نمك سبز و اين ادعا كه اين پروژه با موضوع كلاهك‌هاي موشكي و آزمايشات با مواد انفجاري مرتبط است، تصريح كرد: متاسفانه هميشه قبل از اجلاس شوراي حكام و گزارش‌هاي جديد محمد البرادعي درخصوص پرونده هسته‌اي ايران، برخي رسانه‌هاي خارجي، اپوزيسيون خارج از كشور، واحدهاي جاسوسي و اطلاعاتي برخي كشورها، پروژه جديدي را مطرح ساخته و ما را وارد فاز جديدي در روابط خودمان با طرف‌هاي مذاكره مي‌كنند و هميشه نيز اين گزارش‌ها تاثيرگذار بوده است.

وي افزود: پروژه نمك سبز نيز تا حدودي در گزارش بسيار حساس و مهم محمد البرادعي تاثيرگذار خواهد بود. هر چند كه با ورود بازرسان آژانس اين مساله مورد بررسي قرار گرفته و صحت و سقم آن روشن خواهد شد، اما به هر حال صرف مطرح ساختن آن نيز در شرايط كنوني به ضرر منافع جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود و در روند مذاكرات ايران و آژانس خلل ايجاد مي‌نمايد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دكتر سنايي، در مورد مذاكرات ايران و روسيه، خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد كه مذاكرات ايران و روسيه به نتيجه نخواهد رسيد و در گزارش محمدالبرادعي نيز مواردي نظير عدم توقف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران مطرح خواهد شد. البته اجماعي براي ارجاع وجود نخواهد داشت، اما آنها پرونده هسته‌اي ايران را با راي گيري به شوراي امنيت ارجاع خواهند نمود و اين راي گيري نيز براي آنها موفق خواهد بود.

اين استاد دانشگاه و كارشناس مسايل سياست خارجي در پايان، با اشاره به برخي شايعات مطرح در رسانه‌هاي خارجي و ادعاهاي برخي مقامات غربي مبني بر روي ميز بودن طرح حملات نظامي به مراكز هسته‌اي ايران، ابراز عقيده كرد: آمريكايي‌ها هر وقت مدعي حمله نظامي به كشوري شده‌اند، شفاف عمل كرده‌اند و هر زمان اراده داشتند، دست به حمله زده، رژيمي را ساقط و يا كودتا كرده‌اند، پس در صورت تشديد ادعاها مبني بر احتمال حملات نظامي، نبايد اينها را بلوف بدانيم. هر چند كه در عالم سياست، گاهي مطرح ساختن احتمال حملات نظامي هم نتيجه لازم را به دست مي‌دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كارشناس روابط بين الملل: مذاكرات ايران و روسيه به نتيجه نخواهد رسيد، ايرانيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016