شنبه 30 اردیبهشت 1385

گزارش ویژه زاد روز مصدق، حزب ملت ايران

پاینده ایران
ای آفریدگار پاک ترا پرستش میکنم
و از تو یاری می جویم.


آیین بزرگداشت یکصد و بیست و چهارمین زاد روز رهبر نهضت ملی ایران دکتر محمد مصدق با حضور گروها و احزاب ملی در روز بیست و نهم اردیبهشت امسال در قلعه احمد اباد, قلعه ای که سالها در آن به حالت تبعید و زندانی بود و در آنجا به خاک سپرده شده است بر گزار گردید .
نخستین گروهی که وارد قلعه احمد آباد شد هموندان و هواداران حزب ملت ایران بودند که با حلقه ای از گل که به شکل نشان حزب آراسته شده بود به زیارت مزار پیشوا شتافتند .

همچنین گروه جاما وجبهه ملی ایران و دیگر گروهها با تاجهایی از گل وارد قلعه شدند و همگان پس از حضور در آرامگاه و ادای احترام به پیشوا جهت شرکت در این آیین در محوطه قلعه گرد هم آمدند .
این آیین در ساعت ده به وسیله آقای حسین سکاکی اعلام برنامه گردید.

نخست آقای دکتر احمد علی رجایی محقق,مترجم و نویسنده و کوشنده قدیمی نهضت ملی ایران با استناد به اسناد موجود در مورد ملی شدن صنعت نفت و توطئه برای سقوط دولت ملی دکتر مصدق به طور مفصل سخن گفت:
مصدق زنده بیدار واقعیتی ملموس بر اساس عشق به آزادی ,آزادی برای خود و دیگران ,عشق به عدالت برای خود و دیگران نعمت غریزی و مادر زادی نفرت بیزاری از زور گویی و زور شنوایی و نعمت برخورداری از قدرت مقاومت در برابر زورگویان و قلدر منشان و بالاخره نعمت برخورداری از نیروی پرهیز و اعراض از وسوسه قدرت و ثروت و نعمت برخورداری از عقل متوازن و متعادل و باز دارنده از افراط و تفریط و پندار در گفتار و در کردار ,بیان اینکه چگونه سیاستهای دولت نهضت ملی به ایران و ایرانی منزلت و اتکا نفس بخشید .
نیرو مند ترین انگیزه و بالا ترین اولویت در اجرای سیاست ملی کردن صنعت نفت در سراسر کشور بیش از انکه اقتصادی باشد یک انگیزه سیاسی برای دستیابی به استقلال و حاکمیت ملی واقعی بود...
سپس شعری از شاد روان حبیب الله ذوالقدر در باره دکتر مصدق توسط مجری برنامه خوانده شد آنگاه دکتر علی رشیدی ,اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره رقابت جهانی امپریالیسم انگلیس و آمریکا در زمینه نفت وچگونگی ملی کردن صنعت نفت در ایران سخن گفت که بخشی از آن چنین است :
کشف نفت و بکار گیری آن به عنوان سوخت در نیروی دریایی انگلیس و شروع تسلط بر منابع نفتی جهان از سوی آن کشور موجب شد شصت در صد منابع نفتی دنیا به انحصار انگلیس در آید .
هجوم آمریکا به مناطق تحت تسلط انگلیس باعث گردید که آمریکا بیست و پنج درصد نفت عراق و بخشهایی از نفت کویت ,بحرین و عربستان سعودی را به دست آورد و خواستار یک سوم نفت جنوب ایران و کسب امتیاز نفت شمال و شرق ایران شود که با مبارزات قهرمانانه ملت ایران به رهبری دکتر محمد مصدق, استعمار گران به زانو در آمدند و صنعت نفت در سراسر ایران ملی گردید.
پس از سخنان دکتر رشیدی آقای ضرغامی سروده خود را در مورد دکتر مصدق خواند آنگاه آقای دکتر محمود مصدق رییس هیات امنای قلعه احمد آباد از حضور علاقه مندان و تمام گروههای سیاسی حاضر , سپاسگزاری و گزارشی از روند بازسازی و تعمیر ساختمان آرامگاه ارائه نمود.
از چهره های سیاسی حاضر در این آیین میتوان به:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقایان مهندس عزت الله سحابی ,خسرو سیف ,دکتر هرمیداس باوند,مهندس عباس امیر انتظام ,ادیب برومند ,حسین شاه حسینی ,دکتر نظام الدین قهاری,محمد بسته نگار , مهندس کوزش زعیم,مهندس بهرام نمازی ,فرزین مخبر ,منصور رسولی ,علی اکبر بهمنش , هرمز ممیزی ,محمود زندیان و شماری از فعالان سیاسی وملی اشاره نمود.
این آیین باشکوه در ساعت 13 با خواندن سرود ای ایران به پایان رسید.


روابط عمومی حزب ملت ایران
تهران بیست و نهم اردیبهشت یکهزار و سیصد و هشتاد و پنج خورشیدی

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ویژه زاد روز مصدق، حزب ملت ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016