چهارشنبه 3 خرداد 1385

ناآرامي در کوی دانشگاه تهران، خبرگزاری ها

در اعتراض به اعلام بازنشستگي چند استاد دانشگاه؛ دانشجويان ساكن كوي دانشگاه تهران تجمع كردند



تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت گفت: به دليل سياست‌‏هاي غلط وزير علوم و رييس دانشگاه تهران، فضاي دانشگاهي به خصوص دانشگاه تهران نامناسب شده است.

علي نيكونسبتي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، گفت: به دنبال تجمعات چند روز گذشته در اعتراض به فضاي امنيتي دانشگاه و صدور حكم بازنشستگي زودهنگام اساتيد دانشجويان، شب گذشته تجمعي در كوي دانشگاه تهران برگزار شد كه اين تجمع به درگيري دانشجويان با نيروهاي امنيتي و لباس شخصي منجر شد.
وي تصريح كرد: در درگيري‌‏هاي ايجاد شده بين نيروهاي امنيتي و برخي دانشجويان هفت نفر بازداشت و عده‌‏اي نيز زخمي شدند و بخش‌‏هايي از خوابگاه دانشجويان نيز تخريب شد.
نيكونسبتي مدعي شد: در حالي كه اعتراضات دانشجويي در حال فروكش كردن بود، بي‌‏تدبيري رييس دانشگاه در خصوص اعلام بازنشستگي پنج استاد و رييس يك دانشكده، فضا را به اين سمت برد.
وي ادامه داد: اعمال محدوديت بر تشكل‌‏هاي دانشجويي و دخالت در امور تشكل‌‏هاي دانشجويي توسط وزارت علوم باعث شده است فضاي دانشگاه‌‏ها به سمت التهاب به پيش برود.
وي همچنين از برگزاري تجمع دانشجويان در اعتراض به حوادث شب گذشته كوي دانشگاه تهران و احضار 19 نفر از دانشجويان به كميته انضباطي در مقابل دانشكده ادبيات دانشگاه تهران از ساعت 30/12 امروز خبر داد.

****

گزارش ايسنا از حوادث سه‌شنبه شب و بامداد چهارشنبه در كوي دانشگاه تهران



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

كوي دانشگاه تهران، شب گذشته شاهد تجمع عده‌اي از دانشجويان بود كه پس از ساعت‌ها صبح امروز با دخالت نيروي انتظامي پايان يافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تجمع در ساعت21:30 شب گذشته (سه‌شنبه) و از مقابل ساختمان شماره 18 كوي دانشگاه تهران، در اعتراض به آن چه كه «به برخوردهاي صورت گرفته در ناآرامي‌هاي اخير شهر تبريز، بازنشسته شدن 9 تن از اساتيد دانشكده حقوق دانشگاه تهران و همچنين حمايت از اعتراضات برخي دانشجويان دانشگاه اميركبير» گفته مي‌شد، آغاز شد.

تعداد دانشجويان حاضر در تجمع پس از طي ساعات اوليه و حركت تجمع‌كنندگان به سمت درب‌هاي اصلي خوابگاه كوي دانشگاه تهران و سردادن شعار از سوي آنها به تدريج كاهش پيدا كرد كه عمدتا از دور نظاره‌گر ماجرا بودند.

معترضان سپس با فشار، درب بسته كوي را باز كردند و با شعار« دانشجو مي‌ميرد ذلت نمي‌پذيرد» براي لحظاتي به خيابان آمدند ولي با مداخله ماموران انتظامات كوي به داخل بازگشتند.

در ساعت 23، دانشجويان معترض با در مقابل درب اصلي كوي دانشگاه تهران در خيابان كارگر شمالي تجمع كردند كه در اين بين با به آتش‌كشده شدن برخي اشياء و شكستن شيشه‌هاي نگهباني كوي، شعارهايي بر ضد نيروي انتظامي مستقر در خيابان سرداده شد.

سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، از ساعات اوليه آغاز تجمع، در ابتداي خيابان اميرآباد مستقر بود و يگان‌هاي امنيتي - پليس ضدشورش - نيز تقريبا در تمامي كوچه‌ها و خيابان‌هاي منتهي به خيابان اميرآباد حضور داشتند.

در ادامه اعتراضات تجمع‌كنندگان شدت بيشتري گرفت و پس از سرداده شدن شعار از سوي تجمع‌كنندگان و پرتاب سنگ از سمت آنها به طرف نيروي انتظامي مستقر در محل، سنگ‌پراني از سمت دوطرف به سوي يكديگر آغاز شد.

در اين لحظات هسته‌ي اصلي اين تجمع كه عمدتا به سردادن شعار برضد مسوولان عالي رتبه نظام جمهوري اسلامي مي‌پرداختند، در حدود 20-25 نفر بودند كه به نوعي هدايت اين تجمع را نيز برعهده داشتند.

پس از آن يكي از درب‌هاي خوابگاه كوي دانشگاه تهران كه محل درگيري و تجمع بود، چندين بار توسط تجمع‌كنندگان باز و توسط پليس مجددا بسته شد تا درگيري به صورت سنگ‌پراكني‌ از پشت درب‌هاي بسته ادامه پيدا كند.

در ادامه درجه‌داراني از نيروي انتظامي كه به منظور آرام كردن دانشجويان معترض از پشت درب‌هاي بسته با آنها به گفت‌وگو مي‌پرداختند، با اهانت‌هايي مواجه شدند.

اين تجمع سپس عمدتا با فحش‌هاي ركيك از سوي هر دو طرف و پرتاب سنگ ادامه پيدا كرد.

همچنين شعارهايي عليه رياست دانشگاه تهران از داخل كوي سرداده مي‌شد.

در اين شرايط با شكسته‌شدن شيشه‌ها خساراتي به كوي دانشگاه و خصوصا سلف خوابگاه وارد شد.

تعداد محدودي نيز با درست كردن مواد محترقه و آتش‌زا، چندين‌بار شعله‌هاي آتش را به خيابان اميرآباد كشاندند كه هربار با سرعت عمل آتش‌نشاني حاضر در محل شعله‌هاي آتش مهار شد.

در اين حال دشت كوهي، معاون دانشجويي خوابگاه كوي دانشگاه تهران، نيز سعي در آرام كردن دانشجويان معترض داشت و در جهت كمك به تردد بهتر آمبولانس‌ها و گروه‌هاي امدادي تلاش مي‌كرد.

طبق مشاهدات خبرنگار ايسنا حدود 10 - 15 نفر از افراد حاضر در كوي دانشگاه به دليل سنگ‌پراني‌ها دچار مصدوميت شدند كه تعدادي از آن‌ها به صورت سرپايي توسط دانشجويان پزشكي مورد مداوا قرار گرفتند و برخي نيز با آمبولانس به بيمارستان‌هاي اطراف منتقل شدند.

پس از نيمه شب و از حدود ساعت 2 بامداد امروز، حضور افرادي بدون لباس فرم مشخص در مقابل كوي دانشگاه به شكل قابل ملاحظه‌اي افزايش پيدا كرد كه اين امر باعث كمتر شدن تنش ميان دانشجويان و پليس ضدشورش و البته درگيري بيشتر آنها با افرادي بدون لباس فرم مشخص شد.

در اين شرايط تعداد معدودي از تجمع‌كنندگان با تخريب ساختمان‌هاي خوابگاه‌ها و كندن زمين به جمع‌آوري سنگ‌ براي مقابله طرف مقابل پرداختند.

همين افراد با استفاده از چرخ‌هاي دستي سنگ‌ها را از فواصل دورتر به محل درگيري مي‌رساندند.

در ساعت 4 بامداد در حالي كه مجددا درگيري ميان نيروهاي پليس، دانشجويان معترض و افرادي بدون لباس فرم مشخص تشديد شده بود عده‌اي از نظاره‌كنندگان اين درگيري در داخل كوي دانشگاه به خواندن سرود يار دبستاني پرداختند.

در ساعت پنج و سي دقيقه نيز در حالي كه از ساعت‌ها قبل درب ورودي خوابگاه كوي دانشگاه تهران به روي هر دو طرف درگير باز بود، با ورود عده‌اي افرادي بدون لباس فرم مشخص، درگيري و دستگير كردن هسته‌ي مركزي افراد معترض در كوي دانشگاه - كه بر اساس گفته‌هاي شاهدان عيني عمدتا مسوول سردادن شعارها و سنگ پراني‌ها به نيروي انتظامي بودند - شدت تجمع به طور قابل ملاحظه‌اي كاهش يافته و كوي دانشگاه از آن پس آرام بود.

****

بی بی سی:

نا آرامی در کوی دانشگاه تهران



کوی دانشگاه تهران - محل خوابگاه های دانشجويان اين دانشگاه - شاهد نا آرامی شبانه بوده که تعدادی زخمی برجای نهاده است.

بامداد روز چهارشنبه، 24 مه، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - به نقل از سردار طلايی، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ، وقوع اين نا آرامی ها در خلال ساعات شب را تاييد کرد.

فرمانده نيروی انتظامی تهران گفته است که اين نا آرامی ها توسط بيست تا سی نفر صورت گرفت که، به گفته وی، احتمالا تعدادی از آنان از بيرون دانشگاه به کوی راه يافته بودند.

وی در مورد جزييات واقعه و اعزام نفرات پليس به محل نا آرامی اطلاعی نداده اما گفته است که در اثر سنگ پراکنی معترضان چهل نفر از افراد پليس زخمی و در بيمارستان بستری شدند و تعدادی نيز به طور سرپايی تحت درمان قرار گرفتند.

فرمانده پليس تهران گفته است که تا کنون هيچيک از دانشجويان معترض توسط نيروی انتظامی بازداشت نشده است و آن را نشانه صبر و تحمل نيروی پليس به منظور جلوگيری از گسترش دامنه نا آرامی ها دانسته است.

به گزارش ايرنا، آقای طلايی گفته است که کسانی که در نا آرامی های شبانه دست داشتند صورت های خودر ا پوشانده بودند و با روشن شدن هوا متفرق شدند اما افزوده است که نيروی انتظامی تعدادی از اين افراد را شناسايی کرده و گزارش خود در اين زمينه را به مراجع قانونی ارايه خواهد داد.

خبرگزاری ايرنا در اين گزارش افزوده است که جمع معددی از دانشجويان ساکن کوی دانشگاه تهران در ساعات شب گذشته دست به تجمع اعتراض آميز زدند و به سنگ پراکنی در خيابان کارگر شمالی مبادرت ورزيدند که خسارات مالی محدودی برجای گذاشته است.

اين خبرگزاری از انگيزه اعتراض دانشجويان خبری نمی دهد.

در روزهای اخير بروز اعتراضات دانشجويی در برخی دانشگاه های مختلف در برخی نشريه های داخلی منعکس شده بود و از جمله، روز سه شنبه، 23 مه، گزارش شد که برنامه سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت که قرار بود در دانشگاه اميرکبير تهران برگزار شود، به علت نا آرام بودن جو اين دانشگاه لغو شده است.

همچنين، روز سه شنبه، خبرگزاری دانشجويان ايران - ايسنا - از برگزاری تجمع دانشجويان در دانشگاه اميرکبير تهران خبر داد و علت آن را اعتراض به "دخالت برخی نهادهای حاضر در دانشگاه و بسيج دانشجويی در انتخابات انجمن اسلامی دانشجويان اين دانشگاه" گزارش کرد.

اين خبرگزاری افزوده بود که دانشجويان در صدد ورود به ساختمان دفتر نمايندگی آيت الله خامنه ای در اين دانشگاه بودند که با ممانعت ماموران مواجه شدند هرچند تعدادی از آنان توانستند وارد از پنجره وارد اين ساختمان شوند و اعتراضات خود را بر ديوارهای آن بنويسند.

برخی منابع در تهران علت وقوع نا آرامی در کوی دانشگاه تهران را اعتراض به سياست های دولت در قبال دانشگاه ها و از جمله انتصاب و تعويض اساتيد عنوان کرده اند اما گزارش مستقلی از نقطه نظرات نهادهای ذيربط و دانشجويان معترض در دست نيست.

****

صداي آلمان:

دانشجويان كوى دانشگاه تهران شب گذشته با مأموران انتظامى درگير شدند

تهران: خبرگزارى فرانسه از بروز ناآرامى‌هايى در دو دانشگاه از دانشگاه‌هاى اصلى تهران خبر داد. به موجب اين گزارش، در خلال شب گذشته بين دانشجويان و مأموران انتظامى درگيرى‌هايى رخ داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرگزارى رسمى جمهورى اسلامى ايران ـ ايرنا امروز بروز ناآرامى‌هاى شب گذشته را با انتشار خبرى تأييد كرد. در اين خبر به نقل از سردار مرتضى طلايى فرمانده نيروهاى انتظامى تهران بزرگ آمده است كه حدود ۴۰ تن از افراد نيروهاى انتظامى بر اثر پرتاب سنگ دانشجويان در كوى دانشگاه تهران جراحت‌هاى سطحى برداشته‌اند.

منابع آگاه در گفتگو با خبرگزارى فرانسه علت بروز اين ناآرامى‌ها را بازنشستگى اجبارى چند تن از استادان و نيز تغيير در كادر رياست دانشگاه خوانده‌اند.

اما سردار طلايى گفت كه ناآرامى‌ها توسط حدود ۲۰ تا ۳۰ دانشجو صورت گرفت كه احتمالا عده‌اى از آنان به گفته‌ى او، اوباشى بودند كه از خارج از دانشگاه به كوى راه يافته بودند. وى افزود كه مأموران انتظامى با ”صبر و تحمل“ با دانشجويان برخورد كرده و هيچ‌كدام از آنها را بازداشت نكرده‌اند. سردار طلايى در ادامه اظهار داشت كه معترضان چهر‌ه‌هاى خود را پوشانده بودند، با وجود اين برخى از آنان شناسايى شده‌اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ناآرامي در کوی دانشگاه تهران، خبرگزاری ها' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016