شنبه 11 مهر 1383

چشم انداز سفر رييس‌جمهور به كشورهاي الجزاير، سودان و عمان، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، صبح امروز در سفري 6 روزه، تهران را به قصد سه كشور الجزاير، سودان و عمان ترك كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور طي اين سفر با مقامات عالي رتبه اين كشورها ديدار و درباره‌ي توسعه‌ي روابط دو جانبه در زمينه‌هاي مختلف و گسترش همكاري‌هاي تهران با كشورهاي اسلامي، عربي و آفريقايي و نيز راه‌هاي حل مسايل دنياي اسلام در چارچوب سازمان‌هاي منطقه‌اي نظير سازمان كنفرانس اسلامي صحبت و تبادل نظر خواهد كرد.

وي در پاسخ به دعوت‌هاي روساي جمهوري الجزاير، سودان، پادشاه عمان و هم‌چنين به دنبال سفر بوتفليقه و عمر البشير به اين كشورها سفر مي‌كند.

سفر به الجزاير را مي‌توان مهمترين محور‌ سفرهاي خاتمي دانست؛ سال گذشته با سفر بوتفليقه به تهران روابط تهران، الجزيره به نقطه مثبتي رسيد و روابط دو كشور كه چند سال پيش از آن به سردي گراييده بود، در دوران رياست جمهوري خاتمي و سياست تنش‌زدايي وي و عبدالعزيز بوتفليقه، رييس جمهور الجزاير رو به بهبود نهاد.

توسعه روابط با الجزاير با توجه به نقش حياتي و جايگاهي كه در شمال آفريقا دارد براي ايران حائز اهميت است و گسترش ارتباط از اين نظر مهم است كه اين كشور داراي سياست‌هاي مشتركي در زمينه‌هاي تنش‌زدايي، مقابله با جنگ و تروريسم، دعوت به صلح بر پايه عدالت در همه جهان و از جمله فلسطين و عراق با جمهوري اسلامي ايران بوده و به مانند ايران، پيشرفت علمي، تكنولوژيك، اقتصادي و رسيدن به جايگاهي ممتاز در عرصه بين‌المللي را خواستار است.

در سال‌هاي گذشته، ايران همواره سعي داشته مراودات خود با اين كشور را بين صاحبان صنايع، فرهيختگان، انديشمندان و ظرفيت‌هاي اقتصادي و ... ارتقاء بخشد. با ارزيابي از روابط دو كشور درخواهيم يافت كه وضعيت فعلي همكاري‌هاي دو كشور در مراحل گذشته مثبت بوده است.

رييس‌جمهور كشورمان در سفر آتي خود به الجزاير ضمن شركت در مذاكرات دو جانبه، در مجلس و دانشگاه الجزيره به ايراد سخنراني خواهد پرداخت و بين دو كشور چند سند همكاري به امضاء خواهد رسيد.

بر اساس گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمين خاتمي پس از الجزاير راهي سودان خواهد شد.

گر چه زمينه‌ها، منافع و اهداف مشترك و پيوندهاي ايران و سودان مستحكم است ولي خاتمي در جريان سفر به سودان در نظر دارد تا هم روابط تهران و خارطوم را توسعه بخشد و هم به حل مسالمت آميز بحران دارفور در چارچوب سازمان‌هاي منطقه‌يي نظير سازمان كنفرانس اسلامي كمك كند.

گسترش روابط و مشاركت در فعاليت‌ها و برنامه‌ها با كشورهاي قاره‌ي آفريقا به‌ويژه سودان، در امر توسعه و پيشرفت از سياست‌هاي ثابت جمهوري اسلامي بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سفرخاتمي به سودان براي تعميق روابط و پيشرفت ايران در عرصه‌هاي اقتصادي و توسعه‌يي حايز اهميت است و در حالي كه فقر، تبعيض، عدم برخورداري از حكومت‌هاي مردمي از درون و جهل و سلطه‌گري، يكجانبه‌گرايي و تضعيف جهان اسلام از بيرون، آسيب‌هايي هستند كه كشورهاي اسلامي را تهديد مي‌كنند (با توجه به اين مهم) نياز كشورهاي اسلامي به همبستگي براي دفع مخاطرات، نيل به اهداف و استقرار امنيت، ثبات و صلح در كشورها و منطقه در خور توجه بيشتري است.

در اين سفر رييس جمهور با مقامات عالي‌رتبه‌ اين كشور ديدار خواهد كرد و در پارلمان آن به ايراد سخنراني خواهد پرداخت و نيز چند سند همكاري بين دو كشور به امضاء خواهد رسيد.

رييس‌جمهوري اسلامي ايران در آخرين مرحله از سفر خود با مقامات عمان ديدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

رييس‌جمهور كشورمان در اين ديدارها روابط دوجانبه و راه‌هاي توسعه و تقويت مناسبات در زمينه اقتصادي و بازرگاني با تهران - مسقط را بررسي و بر آمادگي ايران جهت تقويت و گسترش مناسبات در ابعاد مختلف تاكيد خواهد كرد.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12593

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چشم انداز سفر رييس‌جمهور به كشورهاي الجزاير، سودان و عمان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016