جمعه 17 مهر 1383

هاشمي رفسنجاني : عدم دستيابي به فناوري هسته‌اي ننگي تاريخي براي ما است، خبرگزاري فارس

رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام تاکيد کرد: اگر در دستيابي به فناوري صلح ‌آميز هسته‌اي کوتاه بياييم ننگي تاريخي براي ما ثبت خواهد شد که به هيچ وجه نمي‌توانيم آن را پاک کنيم.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به شهر مقدس قم اکبر هاشمي رفسنجاني در پايان سخنراني خود در بيستمين گردهمايي مبلغين به سؤالات طلاب و روحانيون درباره مسائل داخلي و خارجي پاسخ گفت.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر واکنش مجموعه نظام به جوسازي‌ها و اقدامات آمريکا و غرب در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران گفت: دولتهايي مانند آمريکا و اروپا به هيچ قيمت نمي‌خواهند تا ما به دانش هسته‌اي مستقل دست يابيم و اگر مقداري فشار بياوريم شايد حاضر باشند براي ما نيروگاه بسازند و به ما سوخت هسته‌اي بدهند تا ما انرژي برق توليد کنيم، ولي اين را هم در گذشته به ما ندادند و با وجود اين که ساخت نيروگاه بوشهر در پيش از انقلاب آغاز شده بود، آن را نيمه کاره رها کرده و رفتند.
وي افزود: اينک ممکن است از ما بترسند و سوخت به ما بدهند ولي جمهوري اسلامي ايران به هر قيمتي که شده اين تکنولوژي هسته‌اي را حفظ خواهد کرد و حاضر نيست براي دستيابي به آن از مواضع خود عقب‌نشيني کند.
رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام با بيان اينکه دستيابي به تکنولوژي هسته‌اي حق تاريخي ملت ما است ادامه داد: البته براي دستيابي به فناوري هسته‌اي ممکن است نيازمند مجاهدتهايي باشيم که ما اهل اين مجاهدتها خواهيم بود و اميدواريم حق خود را بگيريم.
وي افزود: آنها نمي‌خواهند و ما مي‌خواهيم و ملتي که بخواهد و آماده فداکاري باشد موفق خواهد شد.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سؤالي درباره احتمال شرکت در انتخابات رياست جمهوري آينده گفت: من تا اين لحظه ترجيح مي‌دهم، کسي غير از من بيايد و کشور را اداره کند و با تجربه‌اي که دارم به او کمک کنم.
وي افزود: خدمت رهبري هم گفته‌ام شما به من امر نفرمائيد و بگذاريد اين فضا باز باشد تا کس ديگري پيدا شود و ما هنوز منتظريم تا فرد مناسبي خود را کانديدا کند و من نيز از او حمايت خواهم کرد.
وي تاکيد کرد: ولي گفته‌ام اگر روزي به اين نتيجه برسم که چاره‌اي جز آمدن من براي حفظ منافع اسلام و انقلاب نيست، دريغ نخواهم کرد.
رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام در پاسخ به سؤالي در مورد شايعات موجود پيرامون وضعيت اقتصادي خود و خانواده‌اش گفت: وقتي که انقلاب به پيروزي رسيد من امکانات زيادي داشتم و طلبه نسبتا مرفهي بودم و با توجه به دارايي‌ها و ارثي که داشتم وضعم خوب بود، اما پس از گذشت 25 سال از پيروزي انقلاب اسلامي در جلسه‌اي که بعضي از آقايان و مدرسين نيز بودند، گفتم حاضرم به هر يک از نويسندگان و يا مدعيان وکالت دهم که هر چه دارم، که بخشي از آن در رفسنجان و بخشي در قم است و مربوط به دوراني است که در اين شهر کاسبي مي‌کردم و ديگر جاها که چيز قابل توجهي نيست، بدهم و يک خانه‌اي شبيه به آن خانه‌اي که اوايل انقلاب داشتم و در آن ترور شدم را به من بدهند.
وي افزود: من اينک در تهران خانه‌اي ندارم و هيچ چيز به نام من نيست و با همين درآمدهايي که دارم مقداري ملک موروثي و کسبي دارم که با آن زندگي را مي‌چرخانم؛ من در قم حدود 100 قطعه زمين در منطقه سالاريه داشتم که خريده بودم و آب و برق به آنجا برده بودم و اينک از آن تنها يک قطعه باقي مانده است که اگر بتوانم آنرا مي‌سازم تا ارتباط فرزندانم با قم قطع نشود و به دنبال اين هستم که در يک جايي يک چيزي را بفروشم و اين قطعه زمين را بسازم.
هاشمي رفسنجاني در ادامه اظهار داشت: در مشهد هم در يک منطقه ييلاقي 150 متر زمين در دوران طلبگي‌ام خريده بودم تا در دوران زيارت به آنجا بروم که آنهم موجود است و باز هم تاکيد مي‌کنم همه دارايي‌هاي من به اندازه يک خانه که از خودم باشد، نيست.
وي گفت: هر که ديديد و هر که مدعي است که من چيز ديگري دارم او را وکيل مي‌کنم تا برود و آنها را پيدا کند تا مال خودش باشد، خاطرتان جمع باشد که چيز ديگري ندارم و اين را افتخار مي‌دانم چرا که کساني که مي‌خواهند اين مسائل را مطرح کنند، هدفي جز تخريب اسلام ندارند.
وي گفت: کسي که يک زماني اين همه امکانات داشته و 25 سال دستش همه جا باز بوده اينک يک دهم آنچه را که در گذشته داشته، ندارد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از جلسه پرسش و پاسخ خود با طلاب جوان حوزه علميه قم درباره بحران عراق و آينده حضور نظامي آمريکا در منطقه گفت: من فکر مي‌کنم تاکنون مسئله عراق و افغانستان به نفع ايران تمام شده است چرا که اگر امروز را با چند سال پيش مقايسه کنيد، ديگر اثري از صدام، منافقين و طالبان نيست و ملت عراق و افغانستان در حال رسيدن به آزادي هستند که اگر آنها به آزادي برسند، ايران بسيار قوي‌تر خواهد بود.
وي افزود: من مطمئن هستم که آمريکا ديگر نمي‌تواند اين ملت‌ها و کشورها را اسير کند و اگر بخواهد اين کار را بکند ما ديگر اجازه آنرا به آمريکا نمي‌دهيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سؤالي درباره عدم مبارزه با مفاسد اقتصادي با توجه به تاکيدات رهبري و بي‌توجهي به افراد آسيب‌پذير جامعه گفت: ما هم مثل بقيه از افزايش تورم در کشور ناراحت هستيم و تنها راه مهار تورم را رونق اقتصادي، سازندگي، اشتغال و افزايش توليد مي‌دانيم و معتقدم پرداخت يارانه راه حل ريشه‌اي تورم نيست.
وي افزود: دولت ديگر توان پرداخت يارانه بدين صورت را ندارد و اين مسئله باعث انحطاط اقتصادي جامعه خواهد شد و در مجمع تشخيص مصحلت نظام در اين ارتباط مصوبات خوبي داشته‌ايم.
وي تصريح کرد: سند چشم‌انداز 20 ساله کشور که در آن سياست‌هاي کلي با هدف تحقق در حال پيگيري است، مي‌تواند کشور را نجات دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سؤال ديگري در مورد برنامه‌هاي فعلي حوزه در بخش حکومتي گفت: من برنامه‌هاي حوزه را در اين بخش به طور صريح نمي‌پذيرم، چرا که ما امروز مسائل بسيار بي‌جوابي داريم که حوزه بايد به آن جواب بدهد و نمي‌دهد و من برنامه‌هايم را در اين باره در جمع جامعه مدرسين گفته‌ام که مورد استقبال قرار گرفته ولي هنوز در مرحله تصميم‌گيري است و اجرايي نشده است.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص اشاعه فساد در جامعه و مشکلات فرهنگي امروز ايران يادآور شد: براي حل تمامي اين مسائل راه حل وجود دارد ولي بستگي به آن دارد که چقدر در اين زمينه بخواهيم سرمايه‌گذاري کنيم و در بعد فرهنگي نيز کار عميق و ريشه‌اي انجام دهيم.
رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام تاکيد کرد: حوزه بايد در بخش فرهنگي فعاليت کند و مبارزه با فساد و بهبود وضعيت اقتصادي نيز از وظايف حکومتي است.
هاشمي رفسنجاني بعد از ظهر امروز به تهران بازگشت.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12829

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمي رفسنجاني : عدم دستيابي به فناوري هسته‌اي ننگي تاريخي براي ما است، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016