سه شنبه 28 مهر 1383

دکترپيروز مجتهدزاده: ادامه برنامه هسته‌‏اي صلح‌‏آميز، حق ايران است و توليد اورانيوم نيز جزء لاينفک اين حق است، ايلنا

ايران بايد قراردادي را بپذيرد که سازمان‌‏ملل و آژانس اجراي آن را تضمين کرده باشند
حق غني‌‏سازي اورانيوم بايد زيربناي اصلي همه بحث‌‏هاي ما باشد
ادامه برنامه هسته‌‏اي صلح‌‏آميز، حق ايران است

تهران- خبرگزاري کار ايران

رئيس مؤسسه تحقيقاتي يوروسويک لندن گفت: مسأله پرونده هسته‌‏اي ايران وارد مرحله تازه‌‏اي شده و در يکي دو هفته اخير شاهد هماهنگي آمريکا و اروپا در ارائه پيشنهادهاي جديد براي حصول نوعي تفاهم با ايران بوده‌‏ايم.

پيروز مجتهدزاده در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيک ايلنا گفت: رد يا قبول بدون تأمل اين پيشنهاد، خطاي محض است زيرا بايد اين پيشنهاد را مطالعه و آن را بر اساس اصول، پي‌‏گيري کنيم.
وي با بيان اينکه اين دو موضوع نيز مانند ديگر موضوعات روابط بين‌‏الملل بايد منافع ملي، وقار و وحدت ملي ما را حفظ کند، گفت: پيشنهاد اروپا و آمريکا مبني بر ارائه سوخت به ايران در قبال توقف غني‌‏سازي اورانيوم با شروطي همراه است که پذيرش اين پيشنهاد را مطلقاً غير ممکن مي‌‏کند.
اين استاد دانشگاه با تأکيد بر اينکه حق غني‌‏سازي اورانيوم بايد زيربناي اصلي همه بحث‌‏هاي ما باشد، گفت: اين موضوع، حق مسلم و خواسته ملي ماست و ملت ايران نيز در داخل و خارج بر سر اين حق به وحدت کامل رسيده‌‏اند.
وي ادامه داد: در اين شرايط، ما بايد چانه‌‏زني را تا آخرين لحظات بر سر تداوم روند غني‌‏سازي ادامه دهيم و پيشنهاد آمريکا و اروپا را تنها در يک شرايط خاص مورد توجه قرار دهيم.
مجتهدزاده با بيان اينکه اين شرايط خاص، پذيرش پيشنهاد منهاي شروط است، گفت: يکي از شروط آنها، دائمي‌‏شدن تعليق غني‌‏سازي است که مطلقاً نبايد مورد قبول ايران قرار گيرد و تنها براي حل مسأله مي‌‏توان بر اساس يک قرارداد محکم ثبت‌‏شده در سازمان ملل اين کار را براي يک مدت‌‏زمان کاملاً مشخص انجام دهيم.
وي تصريح کرد: ما مطلقاً به آمريکا اعتماد نداريم و در شش‌‏ماهه گذشته نيز اروپا نشان داده که غيرقابل اعتماد است و ما در اين جو عدم اعتماد کامل نمي‌‏توانيم وارد هيچ قول و قراري شويم مگر با يک قرارداد معتبر دو طرفه که دبيرکل آژانس و دبيرکل سازمان‌‏ملل‌‏متحد زير آن را امضا کرده باشند.
رييس مؤسسه تحقيقات يوروسويک لندن، ادامه داد: علاوه بر اين تضمين‌‏ها ما يک شرط مهم نيز داريم و آن اين است که آمريکا بپذيرد که همه تحريم‌‏هاي خود را بر ضد ايران لغو کند زيرا اين تحريم‌‏ها در قبال اين تهمت بوده که ملت ايران تروريست است و در فضاي اهانت به يک ملت، نمي‌‏توان با اهانت‌‏کننده وارد بحث شد.
وي با يادآوري" طرح تحريم داماتو" توسط سناتوري با همين نام، گفت: آمريکا تا آن حد غيرقابل اعتماد است که نه‌‏تنها دولت اين کشور سرِ خود دولت‌‏هاي ديگر را تحريم مي‌‏کند بلکه افراد اين کشور هم مي‌‏توانند طرح تحريم ارائه‌ ‏دهند و دولت اين طرح را دنبال مي‌‏کند.
مجتهدزاده تصريح کرد: شرط دوم ايران در صورت ادامه تعليق، بايد "تعيين زمان بسيار مشخص و محدود" براي اين کار باشد.
وي ادامه داد: عدم تعهد اروپا و آمريکا به قول و قرار با ايران، آن هم قراردادي که امضاي دبيرکل سازمان‌‏ملل و دبيرکل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي را همراه دارد، باعث بي‌‏اعتباري آنها مي‌‏شود و ما مي‌‏توانيم آزاد، راحت و با اقتدار کامل توليد اورانيوم را ادامه دهيم.
اين کارشناس روابط بين‌‏الملل در خصوص طرح خروج از NPT گفت: بحث خارج شدن از NPT مي‌‏تواند يکي ازده‌‏ها انتخاب ما باشد ولي اين موضوع بايد در آخرين مرحله بررسي شود نه اينکه در مقابل هر ناملايمتي اعلام کنيم؛ مي‌‏خواهيم از NPT خارج شويم.
وي با يادآوري اينکه عدم امضاي پروتکل الحاقي مي‌‏توانست ما را به‌‏عنوان يک دولت ياغي معرفي کند و سند مورد نياز آمريکا را به دست اين کشور بدهد، گفت: خروج از NPT نيز همين وضعيت را دارد و مشکلات زيادي را براي ما به همراه دارد زيرا بسياري از تضمين‌‏ها را از دست مي‌‏دهيم و حتي راه حمله نظامي آمريکا را هموار مي‌‏کنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مجتهدزاده تأکيد کرد: بايد از بحث خروج از NPT، استفاده تاکتيکي کرد و آن را به صورت تهديد مطرح کنيم، استفاده عملي بايد در آخرين مرحله باشد، يعني زماني که پرونده به شوراي امنيت برود و قطعنامه‌‏اي بر ضد ما صادر شود؛ زيرا وقتي جامعه جهاني نسبت به ما ياغي شد، ما هم ياغي مي‌‏شويم.
وي با بيان اينکه بهتر است بحث خروج از NPT را به صورت جدي مطرح نکنيم، گفت: انجام اين کار در اين مرحله، مانند سربازي است که در ميدان جنگ از ترس تير خوردن خودکشي مي‌‏کند.
اين استاد دانشگاه با تأکيد بر اينکه اروپا و آمريکا حتي در دو خطا نتوانستند ثابت کنند که در برنامه هسته‌‏اي ما ابهامي وجود دارد، گفت: يا اين شرايط بن‌‏بست ايجاد شده تنها براي ما نيست بلکه اروپا و آمريکا هم به بن‌‏بست رسيده‌‏اند.
وي افزود: خروج از اين بن‌‏بست، وظيفه ما نيست بلکه وظيفه اروپا و آمريکاست و براي همين نيز هست که چنين پيشنهادهايي به ايران ارائه مي‌‏دهند که البته در کنار اين پيشنهاد شروط بي‌‏شرمانه‌‏اي نيز قرار داده و علاوه بر تحريم‌‏هاي جنايت‌‏آميز قبلي نظير تحريم خريد هواپيما، تحريم‌‏هاي ديگري نيز وضع کرده‌‏اند.
مجتهدزاده تصريح کرد: ادامه برنامه هسته‌‏اي صلح‌‏آميز، حق ايران است و توليد اورانيوم نيز جزء لاينفک اين حق است و ما براي ادامه اين کار هيچ منع قانوني نداريم.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13273

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دکترپيروز مجتهدزاده: ادامه برنامه هسته‌‏اي صلح‌‏آميز، حق ايران است و توليد اورانيوم نيز جزء لاينفک اين حق است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016