سه شنبه 5 آبان 1383

محسن آرمين:براساس نشانه‌‏هاي موجودهيچ عزم ملي براي ايستادن درمقابل دنيا نيست؛قطعا ايران غني‌‏سازي اورانيوم را متوقف خواهدکرد،ايلنا

ادعاي برخي اصول‌‏گرايان تنها در حد حرف است

تهران- خبرگزاري کار ايران

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي،گفت:کشوري که مي‌‏خواهد جلوي تهديدات خارجي بايستد ، بايد پشتوانه داخلي داشته باشد، نمي‌‏توان سايت‌‏ها و روزنامه‌‏ها را بست و صاحبان قلم را دستگير کرد و کشور را از نظر توقيف روزنامه‌‏ها و رسانه‌‏ها به رتبه اول دنيا رساند، بعد قصد مقابله با تمام تهديدات جهاني را داشت.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" ، محسن آرمين, در ميزگرد بررسي پذيرش "پروتکل الحاقي ؛ ديپلماسي عزت يا مانيفست ذلت" ، که از سوي کانون انديشه دانشجوي مسلمان دانشگاه اميرکبير برگزار شد ، با انتقاد از انتخاب عنوان اين ميزگرد آن را جهت‌‏دار خواند و افزود : مسئله هسته‌‏اي ، مسئله‌‏اي است که بايد به صورت علمي و تخصصي به آن پرداخت و انتخاب چنين عنوان جهت‌‏داري شايسته و برازنده دانشگاه نيست.
وي, با پرداختن به مساله انرژي هسته‌‏اي ، اظهار داشت: نيروگاه بوشهر يک نيروگاه يک هزار مگاواتي است که 30 سال براي راه‌‏اندازي آن زمان صرف شده است و در حال حاضر80 درصد کار اين نيروگاه انجام شده ؛ اما اصل کار همان 20 درصدي است که باقيمانده است, اين نيروگاه قرار است يک هزار مگاوات براي ما برق توليد کند, بحث اصلي اين است که ادعا اين است که ما مي‌‏خواهيم غني‌‏سازي اورانيوم کنيم تا در تهيه سوخت نيروگاه‌‏هاي هسته‌‏اي ، وابسته به خارج نباشيم , همچنين, ما هزينه زيادي هم براي اين فعاليت‌‏ها مي‌‏کنيم ؛ اما مسئله اصلي اين است که اين فعاليت‌‏ها به صورتي بايد انجام گيرد که به نفع کشور تمام شود.
آرمين تصريح کرد: حق هر کشوري است که وارد عرصه مسايل هسته‌‏اي شود و قابليت‌‏هاي خود را نشان دهد ؛ اما دستيابي به هر حقي روش و شيوه‌‏اي دارد ، بايد شيوه‌‏اي براي رسيدن به خواسته‌‏ها و استيفاي حقوق در پيش گرفت که منجر به تضييع بيشتر حقوق نشود. در راه تحقق منافع ملي بايد به گونه‌‏اي عمل کرد که منافع ملي بزرگتر مخدوش نشود. جاي بحث در مورد مسئله غرور ملي و نظاير آن در اين جلسه نيست و وارد شدن به اين مسأله بحث را از روند علمي و تخصصي آن خارج مي‌‏کند.
وي تأکيد کرد: بحث بر سر اين است که از چه روش‌‏هايي بايد به حقوق‌‏مان دست يابيم ، حکومت کردن بر يک کشور هنرمندي مي‌‏خواهد, بايد کشور را هنرمندانه اداره کرد ، وقتي پاي منافع کشور در ميان است اصلاً نمي‌‏توان شخصي و احساسي فکر کرد.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ششم ابراز عقيده کرد: دنيا ، دنياي قدرت است و نمي‌‏توانيم صرفاًً بر اساس مباني حقوقي رفتار کنيم ، حتي در روابط شخصي هم تنها مسايل حقوقي تعيين کننده نيستند ؛ بلکه قدرت و جايگاه موثر هستند ؛ البته طبق معاهده NPT ما حقوقي داريم و حق غني‌‏سازي هم داريم ؛ اما چه شد که اين‌‏طوري شد ؟ حرف من اين است که اگر جايي احساس کردم که 4 متر زمين حق ملت ماست ، نمي‌‏توانيم هستي و کيان ملت را براي گرفتن آن 4 متر زمين به باد دهيم ؛ البته آن را حق خود مي‌‏دانيم ، اما وقتي مسأله حيات60 ميليون آدم مطرح است ، نمي‌‏توان احساسي عمل کرد.
وي خاطرنشان کرد: ما بايد انرژي هسته‌‏اي در انواع و اقسام آن را در اختيار داشته باشيم ؛ اما رسيدن به آن راه و شرط دارد, ما بايد براي رسيدن به آن برنامه داشته باشيم, انرژي هسته‌‏اي مبنا مي‌‏خواهد ، ما بايد در نظام آموزش عالي خود متخصص و کارشناس تربيت کنيم و اين رشته را در ساختار آموزشي کشورمان نهادينه کنيم که يک مورد آن غني‌‏سازي است . ما در کدام دانشگاه‌‏مان اين کار را کرده‌‏ايم ؟ ما فقط يک کار امنيتي و سري را شروع کرديم که دنيا هم روي آن حساس شد.
وي خاطرنشان کرد: داشتن برنامه جامع براي اين کار از ايجاد هزينه‌‏هاي بالا و بي‌‏مورد جلوگيري مي‌‏کند, پس بايد روندي منطقي داشته باشيم, اگر از قدم اول يک‌‏باره بر قدم دهم پرش کنيم , مي‌‏گويند دنبال چيز ديگري هستيم.
وي, ضمن تأکيد بر ضرورت حرکت شفاف در اين زمينه ، اظهارداشت : شفاف برخورد کردن البته به معنا جار زدن نيست که ما بي‌‏خودي جار هم زديم ؛ بلکه منظورم اين است که ما نمي‌‏توانيم پنهاني سانتريفيوژ وارد کنيم ، بعد هم که صدايش درآمد , بگوييم خودمان توليد کرده‌‏ايم.
آرمين, با انتقاد از عملکرد برخي از مسوولان نظام ، اظهارداشت: مسوولان بلندپايه نظام ما مي‌‏گويند, ما دنبال بمب اتم نيستيم و اصلاً آن را به لحاظ اعتقادي هم قبول نداريم, ما هم اين حرف را قبول مي‌‏کنيم و تأکيد مي‌‏کنيم که رسيدن به حق ، شرايطي دارد که بايد عاقلانه به آن عمل کرد.
وي تأکيد کرد: انرژي هسته‌‏اي ، انرژي حساسي است و مي‌‏تواند مورد استفاده‌‏هايي قرار گيرد که اراده‌‏هاي جهاني به هر دليل مانع آن است و چند کشوري که بمب اتم دارند ، اراده‌‏شان جلوگيري از دستيابي ديگر کشورها به انرژي هسته‌‏اي است.
آرمين يادآور شد: کشوري که مي‌‏خواهد به انرژي هسته‌‏اي دست يابد ، بايد نظامي قابل پيش‌‏بيني داشته باشد و فرم‌‏هاي جهاني را بپذيريد , کشورهايي که قابل پيش‌‏بيني هستند بر اساس قواعد پذيرفته شده بين‌‏المللي به اين هدف مي‌‏رسند ؛ اما اگر کشوري قابل پيش بيني نبود ، نمي‌‏تواند اين کار را کند, وقتي در نمازجمعه هرچه مي‌‏خواهيم ، مي‌‏گوييم , نتيجه‌‏اش اين است که اينجا ما از حق مسلم خودمان محروم مي‌‏کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو شوراي مرکزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ادامه داد: ما مي‌‏توانيم عاقلانه عمل کنيم ، به اصول‌‏مان هم ملتزم باشيم و با دنيا هم در نيفتيم, وگرنه اين بحث‌‏ها که آنها مي‌‏خواهند نظام ما نباشد و بحث‌‏هاي اين‌‏چنيني ، قدري تحليل‌‏هاي احساسي است, ما اگر عاقلانه عمل کنيم, اصول‌‏مان را هم مي‌‏توانيم داشته باشيم و پيش برويم.
آرمين, در بخشي از سخنان خود با انتقاد از عملکرد برخي رسانه‌‏ها در مورد مسايل هسته‌‏اي، گفت : در روزنامه‌‏هاي به اصطلاح اصول‌‏گرا هر روز مي‌‏نويسند مردم ايران از حقوق بديهي و اساسي خود در مسايل هسته‌‏اي قدمي عقب نخواهند نشست, من امروز به شما قول مي‌‏دهم که ما در اين مذاکرات نهايتاً از غني‌‏سازي اورانيوم صرف‌‏نظر خواهيم کرد. وقتي اين خبر اعلام شد ياد حرف امروز من بيفتيد ، آن موقع غرور ملي اين مردم چه خواهد شد ؟!
وي تأکيد کرد: اگر واقعا مي‌‏خواهيم غرور ملي حفظ کنيم بايد اين جنبه‌‏ها را هم ببينيم, من به عنوان کسي که براي اين کشور هر کاري کرده‌‏ام ، جنگيده‌‏ام ، جنگ مسلحانه هم کرده‌‏ام ، جبهه هم رفته‌‏ام ، براي ذره ذره اين خاک جنگيده‌‏ام ، مي گويم , اگر ما در اين مذاکرات يک سري امتيازات گرفتيم و غني‌‏سازي را متوقف کرديم ، غرور ملي‌‏مان جريحه‌‏دار نشده است.
وي افزود: من به آقاي جلالي مي‌‏گويم که اجازه کاري به آقايان اصول‌‏گرا در مجلس داده نخواهد شد ، اصلا مجلس کاره‌‏اي نيست اين چيزهايي که مي‌‏گويند ادعاهاي بي‌‏خودي است و آقايان اصول‌‏گرا تا جايي که بهشان اجازه داده شود ، مي‌‏توانند کار کنند و اجازه تصويب طرحي در اين مورد به مجلس داده نخواهد شد.
نماينده ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي مدعي شد : در کشور ما تا دري به تخته‌ ‌‏خورد ؛ دوم خرداد اتفاق افتاد و خاتمي روي کار آمد ، آمد با آمريکا حرف زد و باعث شد اروپا بگويد که حرف‌‏هاي اين کشور قابل شنيدن است و دنيا ما را پذيرفت, آقاي جلالي! آيا ما استحاله شديم آيا در نظام بين‌‏الملل هضم شديم؟!
آرمين تأکيد کرد: راه در افتادن با تئوري جنگ تمدن‌‏هاي هانتينگتون گفتگوي تمدن‌‏هاست ، نه بحث‌‏هايي که آقايان مطرح مي‌‏کنند, بله آمريکا هم با ما مشکل دارد و نمي‌‏خواهد که ما باشيم ؛ اما ما بايد عقل داشته باشيم و طوري عمل کنيم که اروپا با آمريکا عليه ما متحد نشوند, ما به جاي اينکه هنر داشته باشيم که فاصله اروپا و آمريکا که آقاي خاتمي ايجاد کرده بود ، زياد کنيم , کاري کرديم که الان اروپا و آمريکا در مسايل هسته‌‏اي عليه ما متحد شدند, اين همان چيزي است که آقاي جلالي مي‌‏گويد نبايد به آن بپردازيم.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ششم ، تصريح کرد: تيم کشور ما بايد زرنگ باشد و بتواند همراه متوقف کردن غني سازي اورانيوم ، حق بيشتري بگيرد, وگرنه هيچ عزم ملي براي ايستادن در مقابل دنيا نيست ، چون هيچ نشانه داخلي وجود ندارد. وقتي انتخابات آزاد برگزار نمي‌‏کنند ، سايت‌‏ها را مي‌‏بندند ، کارهايي نظير اين نشان مي‌‏دهد که نمي‌‏خواهند با اين مردم کنار آيد، پس نمي‌‏تواند عزم و اراده و پشتوانه آنها را داشته باشد.
وي, در واکنش به بخشي از سخنان اعلمي ، گفت : من از اصلاح‌‏طلباني هستم که به گذشته خود افتخار مي‌‏کنم و حاضرم در جلسه مفصلي از عملکرد گذشته‌‏ام دفاع کنم . الان هم معتقد نيستم که آمريکا دوست ماست ، نه اين‌‏طور نيست ؛ اما کمي عقل و تدبير در کار هم بد نيست.

Copyright: gooya.com 2016