شنبه 11 تیر 1384

خاتمي: مراكز جنگ‌‏رواني را در آخرين لحظات مسؤوليتم ريشه‌‏كن مي‌‏كنم، ايلنا

رئيس‌‏جمهوري گفت: بايد وعده‌‏هاي واقع‌‏گرايانه به مردم بدهيم تا بتوانيم از پس اجراي آنها براييم و بدانيم كه با معجزه نمي‌‏توان كارها را درست كرد، بلكه نيازمند سرمايه‌‏گذاري و توليد هستيم تا ثروت عادلانه توزيع شود، ديگر فقر توزيع نگردد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سيدمحمد خاتمي پس از افتتاح طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) در جمع خبرنگاران در خصوص بالا بردن سطح مطالبات مردم، گفت: اگر به مطالبات مردم دامن زده شود و يا اين احساس در بين مردم طرح شود كه به مطالبات آنها پاسخ داده نشده است و يا آزادي آنها سلب شده و يا مطالبات غيرواقعي مطرح شده است، اين بزرگترين مشكل كشور است، عمدتاً در اين مواقع مطالبات واقع بينانه مطرح نشده است.
وي تصريح كرد: معيشت مردم مهمترين و فوري‌‏ترين مطالبات آنهاست، البته به مطالبات سياسي، اجتماعي و فرهنگي هم نياز دارند، اما اگر اين مطالبات در دو جهت دامن زده شود، يكي خلاف واقع جوسازي شود كه مردم احساس كنند كه وضع‌‏شان بدتر از آن است كه وجود دارد و دوم آنكه بدون توجه به واقعيات و امكانات طرح شود، به طور قطع مطالبات و خواسته‌‏ها بيشتر از امكانات خواهد شد.
خاتمي افزود: در اين صورت توقع به قدري بالا مي‌‏رود كه به هر حال دولت ناكام معرفي مي‌‏شود، اكنون نبايد كاري كنيم كه جامعه احساس كند كه شش ماه ديگر هيچ مشكلي ندارد و هيچ مشكل معيشتي در جامعه وجود نخواهد داشت و در دوره‌‏هاي قبلي كاري انجام نشده است و يا گفته شود در آينده آزادي ندارند، اميدوارم با واقع بيني و توزيع واقعيات، همانچه كه واقعاً انجام شده، مشكلات به طور واقعي مطرح شود.
خاتمي اظهار داشت: من نمي‌‏خواهم بگويم كه اصولي نداشته‌‏ايم. يكي از مشكلات ما اين بود كه كارهايي كه انجام داديم، خوب مطرح نشد و بخش هايي در جامعه گمان كرد كه ما به مطالبات آنها بي‌‏توجه‌‏ايم. به طور مثال به اين مسئله توجه نشد كه در دوره دولت من، حقوق معلمان پنج برابر شده، البته اين به معني آن نيست كه وضع آنها خوب شده است.
وي با بيان اين كه اگر ما بر كمبودها تأكيد كنيم و كارهاي انجام شده را ناديده بگيريم، در اصل يأس و نااميدي را در جامعه ايجاد كرده‌‏ايم، اظهار داشت: بايد واقع بين باشيم و ضمن درك مطالبات واقعي مردم، به اولويت‌‏ها توجه كنيم و بدانيم ابتدا بايد كدام بخش جامعه بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: من فكر مي‌‏كنم جامعه ما يك روند متعادلي پيدا مي‌‏كند و رابطه ميان دولت و ملت مستحكم‌‏تر خواهد شد. خداي نكرده اين طور نمي‌‏شود كه در ذهن مردم پس از مدتي اينگونه تداعي شود كه براي مردم كاري انجام نشده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه "عدالت اجتماعي احمدي نژاد، رأي خوبي كسب كرد، آيا اين به معني اين است كه در دولت شما عدالت اجتماعي ايجاد نشده است"، تصريح كرد: اين شعارها هميشه آنقدر گسترده است كه هر چقدر هم بر اساس واقعيت تلاش كنيم، باز هم در گام‌‏هايي كه برداشته شده، كوتاهي كرده‌‏ايم.
وي افزود: من نمي گويم بهتر از اين نمي‌‏شد كار كرد، ولي ما هم كارهايي كرديم، اما در جنگ‌‏هاي سياسي، اگر گروه‌‏ها و احزاب به دنبال مطالبات علمي مردم نباشند، دچار مشكل مي‌‏شوند و در نتيجه غلبه مقاصد سياسي در شعارهاي اقتصادي، باعث مي‌‏شود تا مردم از واقعيت ها دور بمانند و با شفاف شدن جو، مردم بيشتر به واقعيت‌‏ها نزديك ‌‏شوند.
خاتمي در پاسخ به اين سوال كه شما محبوب‌‏ترين رئيس جمهور در ميان مردم به خصوص در ميان خبرنگاران بوده‌‏ايد، پس از پايان دوره رياست جمهوري خود اگر در ميان خبرنگاران نباشيد، چه احساسي خواهيد داشت؟، تصريح كرد: اين كه من محبوب بودم يا نبودم، نظر و حكم شماست. اميدوارم مردم درباره من نظر بدي نداشته باشند و مطمئن باشند كه من هر كجا كه باشم، دلم به ياد مردم مي‌‏تپد و هر كاري كه از دست من برآيد، از جمله براي اعتلاي نام و خاك ايران در سراسر جهان و دفاع از حيثيت و عظمت اين ملت تلاش خواهم كرد.
من قطره كوچك در درياي موج خيز بزرگ و عظيم ملت ايران خواهم بود.
وي در خصوص احساس خود در واگذاري قدرت به رئيس‌‏جمهوري بعدي، اظهار داشت: از خود احساس رضايت و راحتي مي‌‏كنم و از اين كه به لطف خداوند واگذاري قدرت در ايران پس از انقلاب ديگر از طريق زور نخواهد بود و تنها رأي مردم قدرت را مشخص مي‌‏كند، بسيار راضي هستم، چشم‌‏انداز بسيار خوبي براي جامعه ما به وجود آمده است كه مردم‌‏سالاري در آن حاكم است.
خاتمي در خصوص كمك خود به دولت احمدي نژاد، اظهار داشت: همه تجربيات خود را منتقل مي‌‏كنم، همه ما موظف هستيم تا كمك كنيم دولتي كه بر اساس رأي مردم روي كار آمده است، موفق شود. موفقيت آن دولت موفقيت همه ملت ماست.
وي با بيان اين كه ديگران بايد در خصوص دولت من نظر بدهند، اظهار داشت: ما تا حدودي در بيان كاركردهاي دولت ناتواني داشته‌‏ايم و در اين كشاكش‌‏هاي سياسي و جنگ‌‏هاي رواني به دولت جفا شد. براي اين خاطر، ذوق ملت ما نبايد تلخ شود، در مقابل جفاهايي كه به دولت شد، سكوت مي‌‏كنم، اما آنهايي كه جفا مي‌‏كردند، خود مي‌‏دانستند كه اين دولت كارهايي بزرگي كرده است، البته اين به معناي آن نيست كه نقض در عملكرد دولت وجود ندارد، اما كارهايي كه شده است.
وي افزود: فكر مي‌‏كنم كشوري را تحويل مي‌‏دهم كه از نظر اقتصادي، علمي, صنعتي و روابط بين‌‏المللي در موقعيت خوبي قرار دارد. اميدوارم آيندگان بتوانند از اين موقعيت استفاده كنند و نقض‌‏ها را جبران كنند تا در مسير تكامل گام برداريم.
وي در خصوص دستاوردهاي دولت اصلاحات، تصريح كرد: در زمينه سياسي و فرهنگي اين ذهنيت را ايجاد كرده‌‏ام كه قدرت امري مردمي است كه در ميان ملت ايران نقدپذير است و مردم‌‏سالاري و حاكميت مردم بر سر نوشت خويش احساسي است كه از آن به عنوان بزرگترين دستاورد خود ياد مي‌‏كنم. در جريان اين دوره از انتخابات هم مشاهده كرديد كه هدف جلب نظر توجه مردم بود، چرا كه مردم هستند كه تعيين كننده هستند و هيچ قدرتي نمي‌‏تواند در اين زمينه دخالت كند و من تلاش كردم تا در تحقق اين ذهنيت مردم موثر باشم.
وي در ادامه گفت: در زمينه دستاوردهاي اقتصادي كارهايي كه صورت گرفت، زيرساخت‌‏ها و پايه‌‏هاي يك جهش اقتصادي و علمي در كشور فراهم شده است. جلب سرمايه‌‏گذاري خارجي, كسب اعتماد نسبت به ايران و تأثير گذاشتن بسيار شايان در ذهنيت افكار عمومي كه بعد از انقلاب عليه ملت ايران و جمهوري اسلامي ايجاد شده بود و ايران را در بدترين شكل معرفي مي‌‏كردند, اصالت يك ملت فهيم كه مي توانند حتي نسبت به سرنوشت تمام دنيا نظرات تعيين كننده بدهند، مجموعه كارهايي است كه مي‌‏توان در خصوص آن سخن گفت كه البته نقص‌‏هايي هم وجود دارد كه بايد در كنار دستاوردها با هم ديده شود.
وي در خصوص كارهايي كه قصد داشت در دولت اصلاحات انجام دهد، ولي نتوانست، توضيح داد: خيلي كارها داشتم كه عملي نشد، اگر شعارهاي من را بررسي كنيد، مي بينيد كه درصد قابل توجه‌‏اي از آنها عملي نشد كه اين امر يا ناشي از نقض برنامه‌‏ريزي بوده است و يا موانعي بوده كه ايجاد گرديده است. من در زمينه آزادي‌‏ها معتقد بودم كه از يك طرف، تصوير غلطي از آزادي ايجاد كرده‌‏اند و به آن دامن مي زنند كه آزادي يعني ولنگاري و از طرف ديگر هم آن ازادي واقعي به معني مسموم بودن جامعه براي احضار نظر و نقض قدرت آنگونه كه مي‌‏خواستم، انجام نشد، گرچه گام هاي بزرگي برداشته شده است.
وي افزود: من در همين جا تأكيد مي‌‏كنم كه مواضعي كه در يك سال و نيم اخير رياست محترم قوه قضاييه داشته‌‏ام، بسيار اميدوار كننده بود، اگر آنچه كه ايشان مي‌‏خواهند، علي رغم آنچه كه با مشكلاتي روبرو مي‌‏شوند، انجام شود، بخش قابل توجه‌‏اي از خواسته‌‏هاي ما كه عبارت از امنيت فكر كردن و بيان، امنيت نقد قدرت و دفاع از حقوق كساني كه قدرت را نقض مي‌‏كنند، گام بزرگي است كه برداشته شده است.
خاتمي با تأكيد بر اين كه قانون اساسي به ما مي‌‏گويد كه همه اتهامات بايد در دادگاه صالحه و با حضور هيأت منصفه باشد، اظهار داشت: اين به معني آن است كه طرف مسايل سياسي و مطبوعاتي دولت است و دولت قدرت دارد و بر همين اساس بايد امنيت كساني را كه به نقض قدرت مي پردازند، با تشكيل هيأت منصفه به وجود آورد، چرا كه اين هيأت منصفه احساس عمومي و افكار عمومي است و دادگاه صالحه نيز در دفاع از احقاق حق يك فرد اهل نظر و تحليل در مقابل قدرت كه محل تمركز امكانات است، بايد تشكيل شود.
خاتمي افزود: اين امر بايد اجرا شود. معتقدم در خيلي از جاها نه تنها اجرا نشده است، بلكه علي‌‏رغم تلاش‌‏هايي كه كرديم، با برخوردهاي خوبي همراه نشده است، گر چه اميدوارم اين دادگاه راه بيافتد و عملي شود، بايد در چارچوب قانون عمل كنيم تا مسايلي مانند آنچه كه در بخش هايي از وزارت اطلاعات در زمان قبل مي‌‏گذشت و در قالب قتل هاي زنجيره اي ايجاد شد، ديگر به وجود نيايد.
وي تصريح كرد: اميدوارم بتوانم در آخرين لحظات مسووليتم يك كار ديگري انجام دهم و آن اين كه بگويم كه تشكيلات و سازمان‌‏دهي براي تخريب افراد يا براي ايجاد جنگ‌‏رواني در جامعه و تاثير گذاشتن آن در جامعه, استفاده از امكانات عمومي و بيت المال و نيز اطلاعات و برنامه‌‏ريزي توسط چه كساني انجام شده است تا آنها هم ريشه‌‏كن شود، تا تاثير گذاري در جريانات اجتماعي آينده را هم چنان كه تاثير گذاري قتل هاي زنجيره اي از بين رفته است از بين ببرم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه سخنگوي شوراي نگهبان گفته است چرا اطلاعات در خصوص تخلفات سازمان يافته قبل از انتخابات مطرح نشده است، اظهار داشت: بناي ما بر اين بود كه ما اين انتخابات را به خوبي و سلامت برگزار كنيم، ولي معتقدم كه جلوي تخلفات را گرفتيم، اما يك روند بداخلاقي و تخريب وجود داشت كه اطلاعات آن جمع‌‏آوري شده است كه ان شا الله خدمت رهبري و مقام محترم رياست قوه قضاييه ارايه خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي در پايان در خصوص فعاليت خود پس از پايان دوره رياست جمهوري‌‏اش، اظهار داشت: من در جلسه‌‏اي با حضور خبرنگاران، دغدغه هاي جدي خود را مطرح خواهم كرد، ولي كار فكري خود را پس از رياست جمهوري معطوف گفت‌‏وگوي تمدن‌‏ها خواهم كرد و درپي تقويت مديريت ها و ايجاد زمينه‌‏اي براي توليد علم نوين در ايران، فعاليت خواهم كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: مراكز جنگ‌‏رواني را در آخرين لحظات مسؤوليتم ريشه‌‏كن مي‌‏كنم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016