یکشنبه 12 تیر 1384

خاتمي : متاسفم كه بگويم در قم به نام دفاع از مكتب، بداخلاقي‌ها تئوريزه مي‌شود، انتخاب

رييس‌جمهور عصر امروز شنبه در جمع مردم قم با اشاره به تخريب‌هاي انجام‌گرفته در زمان انتخابات گفت: اگر از نظر علمي، صنعتي، كشاورزي، توليد و فن‌آوري پيشرفته، به عالي‌ترين درجه‌ها برسيم، ولي اخلاق نداشته باشيم، شكست خورده‌ايم.

خاتمي كه به منظور گشايش طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س) به قم سفر كرده بود، با اشاره به اين‌كه پيامبر اكرم (ص) براي مكارم اخلاق آمد، گفت: اگر آن‌طور كه پيامبر خدا مي‌فرمود، صاحب اخلاق باشيم، در جنبه‌هاي ديگر هم پيشرفت خواهيم كرد.

وي گفت: يكي از جنبه‌هاي مهم اخلاق اسلامي اين است كه يك مسلمان فقط بنده خدا باشد و جز در برابر خدا در برابر كسي سر خم نكند. براي تحقق اين بايد خودكفا بود و توسعه‌يافته.

خاتمي در ادامه اظهار داشت: اعتراف مي‌كنم وضعيت اخلاق، به‌خصوص در سطح رسمي كشور مطلوب نيست. امروز دروغ‌گفتن، تهمت و تخريب عليه يك انسان مسلمان به سادگي آب خوردن است و با كمال تاسف، اين هنجارشكني‌ها و بداخلاقي‌ها گاهي به نام اسلام و انقلاب و ارزش‌ها انجام مي‌شود و حتي متاسفم كه بگويم در قم به نام دفاع از مكتب، بداخلاقي‌ها تئوريزه مي‌شود.

وي گفت: اگر شخصيت‌هاي انقلاب را تخريب كرديم،‌ حتي اگر مطالب بيان‌شده هم درست باشد، بر اساس اخلاق نبايد گفته شود؛ چه رسد به اين‌كه تخريب‌هاي انجام گرفته بر اساس تهمت و دروغ باشد.

خاتمي به حوزه‌ي علميه‌ي قم به عنوان جايي كه انقلاب از آن به وجود آمد، حضرت امام (ره) را پرورش داد و دستاوردهاي علمي بسيار دارد، اشاره كرد و گفت: من اعلام خطر مي‌كنم كه در جمهوري اسلامي و جامعه، اخلاق غريب است. بايد به تقويت اين امر كه مايه‌ي نظام و افتخار ماست، بپردازيم و نگذاريم تنگ‌نظري و باندبازي‌ها به بزرگ‌ترين هدف انقلاب كه اخلاق بوده است، لطمه وارد كند.

رييس‌جمهور گفت: در كنار اجراي عدالت و توسعه، اخلاق را نيز بايد مورد توجه قرار دهيم.

وي تصريح كرد: بيش و پيش از همه، رهبران و مسوولان نظام هستند كه بايد به اخلاق توجه كنند و نمونه باشند.

رييس‌جمهور افزود: خداي نكرده اين شائبه پيش نيايد كه مسوولان از بداخلاقي‌ها و هنجارشكني‌ها حمايت مي‌كنند. بايد با شجاعت تمام در برابر اين بداخلاقي‌ها بايستيد و كانون آنها را بخشكانيد.

خاتمي در ادامه، مرقد حضرت فاطمه معصومه (س) را مركز، مدار و مطاف دل‌هاي عاشق و جان‌هاي مومن خواند و با بيان اين‌كه ايشان داراي ويژگي‌هاي زيادي از جمله فرزند امام موسي كاظم (ع) و خواهر حضرت علي‌بن موسي الرضا(ع) بودن است، گفت: در عين حال ايشان، خود صاحب فضل و فضيلت فراوان است.

رييس‌جمهور گفت: اما اهميت مرقد پاك حضرت فاطمه معصومه (س) در اين‌جا و هيجان ايمان و علمي كه در پيرامون اين مرقد مطهر ايجاد شده است، منشأ بركات فراواني است كه رمز و راز متفاوتي دارد.

وي ادامه داد: اما امروز بعد از 1400 سال، محل دفن حضرت صديقه طاهره، فاطمه زهرا (س) معين نيست. اين روزها در آستانه‌ي شهادت اين بانوي بزرگوار قرار داريم. قرن‌هاست كه دل‌هاي شيعيان به ياد ايشان تپيده است. قرن‌هاست كه به بركت اين بانوي بزرگ، پرتوهاي علم و ايمان در سراسر جهان ساطع شده است. اما جايگاه اين خورشيد فروزان، نامشخص است. اين از ستم‌هاي بزرگ روزگار است كه پيامبر اكرم (ص) در برابر آن خدمت بزرگ و رسالت عظيمي كه ادا كرد، يك پاداش از امت خواست (من در مقابل اين نعمت بزرگ رسالت و خدمت بزرگي كه كردم، هيچ اجر و مزدي نمي‌خواهم، جز محترم داشتن نزديكانم و مودت به آنان). چه كسي نزديك‌تر از فاطمه زهرا (س) به حضرت رسول بود؟ آيا از نظر تاريخي، قابل تجزيه و تحليل نيست كه چرا قبر نزديك‌ترين فرد به رسول خدا مخفي است؟ چه سري در اين مصيبت بزرگ نهفته است؟.

رييس‌جمهور ادامه داد: اما در اين‌كه قبر مطهر حضرت فاطمه معصومه، شمع پروانه‌ي ايمان و معرفت شده است، يك راز و رمز نهفته است. شيعه مي‌گويد قبر فاطمه زهرا (س) پنهان است، اما براي اداي احترام به آن بانوي بزرگ و نيز اداي دين به پيامبر (ص) به تو كه همنام و همراه فاطمه هستي، اداي احترام مي‌كنيم.

خاتمي اظهار داشت: اين دو گوهر باقي مانده از پيامبر يعني حضرت اميرالمومنين(ع) و فاطمه زهرا (س) منشأ خيرات و بركات فراوان شده است؛ از جمله آن تاسيس دو حوزه‌ي علميه يكي در نجف و ديگري حوزه‌ي پرافتخار قم در كنار مرقد فاطمه معصومه است كه هم به خاطر عظمت اين بانو و هم به خاطر عظمت فاطمه زهرا كه امروز قبر ايشان بر ما آشكار نيست، است.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اين‌كه قم در طول تاريخ منشأ خدمات زيادي بوده است، گفت: اما بعد از انقلاب علي‌رغم استان شدن و كارهاي فراواني كه در قم انجام گرفته، هنوز مشكلات زيادي وجود دارد.

وي ادامه داد: به نظر مي‌رسيد حرم مطهر حضرت معصومه (س) در خور شأن اين بانوي بزرگ و نيز جوابگوي ميليون‌ها زائر مشتاق نيست. اما خدا را سپاسگزارم در حالي دولت را ترك مي‌كنم و قدرت را به عزيز ديگري مي‌سپارم كه به دنبال تلاش‌هاي فشرده، اندكي از دين خود را به حوزه‌ي علميه‌ي قم و حضرت معصومه (س) ادا كردم. بنده چند سال پيش قول دادم؛ به عنوان كسي كه معتقد است حوزه‌ي علميه‌ي قم در اصل دفاع از انقلاب و گسترش معارف اهل بيت نقش ممتاز داشته، بايد اداي دين كند و امروز پس از سه سال از آغاز اين عمليات پرافتخار (احداث فاز اول توسعه‌ي حرم مطهر) شاهد افتتاح آن هستيم. ساختماني بسيار زيبا، مستحكم با معماري زيبا و امكان دسترسي زائران و پاسخگوي بخشي از نيازهاي علمي، فكري و تحقيقاتي حوزه‌ي علميه‌ي قم.

خاتمي از همه‌ي دست‌اندركاران طرح توسعه‌ي حرم مطهر از جمله هيات مديره حوزه‌ي علميه‌ي قم، آستانه مقدس حضرت معصومه (س) و وزارت مسكن و شهرسازي و وزارت كشور تشكر كرد.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به مشكل آب شرب در قم گفت: از روزي كه روي كار آمدم، گفتم بايد اين مساله حل شود و به اين فكر افتادم كه مساله‌ي آب قم تامين شود. البته طرح ديگري نيز كه برايش زحمت كشيده بودند، خوب از كار در نيامد. به نظر بعضي‌ها تامين آب قم اولويت نداشت، اما با اصرار من امروز انتقال آب از سرچشمه‌هاي دز به قم در دست اجراست و اميدوارم 3-4 سال آينده به بهره‌برداري برسد. اين طرح 3500 ميليارد ريال هزينه دارد. 49 كيلومتر تونل بايد احداث شود. يعني بزرگ‌ترين و طولاني‌ترين تونل انتقال آب. ظرفيت 1500 متر مكعب انتقال آب دارد و به قم و چند شهر ديگر آبرساني خواهد كرد. 185 كيلومتر لوله‌گذاري بايد انجام شود و علي‌رغم اعتبارات گذشته يعني 68 ميليارد تومان، 37 ميليارد تومان نيز در سال جاري تخصيص اعتبار شده است. اميدوارم 3-4 سال آينده مشكل آب قم حل شود. اين طرح اكنون 25 درصد پيشرفت كار داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه قم مطمئنا مشكلات فراواني دارد، اظهار داشت: علي‌رغم اين كارهاي فراواني شده است؛ از جمله اين‌كه اول سال 79 بيكاري استان قم 31 / 11 درصد بود و در پايان سال 83 اين رقم به 1 / 8 درصد تنزل يافت. رديف صنعتي استان قم نيز از 15 دهم در سال 79 به 13 دهم ارتقا يافت.

خاتمي در ادامه، كمك به حوزه‌ي علميه‌ي قم را وظيفه‌ي دولت دانست و گفت: كمك‌هاي دولت به حوزه‌ي علميه‌ي قم نبايد به معني وابستگي حوزه‌ي علميه به دولت باشد. سعي كرديم بودجه چند برابر شود كه انجام شد ولي وابستگي هم ايجاد نكرد.

رييس‌جمهور در ادامه گفت: امروز بايد قدرتمند شويم، اما قدرت در سلاح نيست، بلكه در ايجاد توليد، ثروت و توسعه‌ي صنعت در كشور است كه پايه‌هاي آن فراهم شده و اميدوارم دولت محترم بعدي بر پايه‌ي دستاوردهاي كنوني، اين مسير را ادامه دهد تا عدالت به معني توزيع ثروت باشد نه به معني توزيع فقر، زيرا در اين صورت عدالت كه شاه‌بيت تفكر اسلام است، محقق مي‌شود.

وي هم‌چنين گفت: به اين منظور بايد براي ارتقاي پايه‌هاي پيشرفت، علم و صنعت بكوشيم تا بتوانيم توزيع عادلانه را محقق سازيم. تا وقتي كه توليد ثروت نباشد، اگر عدالت هم داشته باشيم، توزيع فقر است.

بر اساس اين گزارش، در اين مراسم، حضرات آ‌يات‌ اميني، كريمي جهرمي، استادي، حسيني بوشهري، مسعودي خميني، و امامي جماراني و نيز از بيوت آيات عظام صافي گلپايگاني، نوري همداني و فاضل لنكراني و چند تن ديگر از روحانيون و مسوولان استاني حضور داشتند.

رييس‌جمهور بعد از پايان اين مراسم، ساعتي پيش قم را به مقصد تهران ترك كرد.

Copyright: gooya.com 2016