سه شنبه 11 بهمن 1384

گفت‌‏وگوي تفصيلي وزير خارجه آلمان با اشپيگل: سيگنال‌‏هاي دريافتي از تهران متناقض است،ايران به همكاري اقتصادي وفني غرب وابسته است، ايلنا

- سياست اصلي احمدي‌‏نژاد تهاجم به اسرائيل و تقابل با غرب است


تهران- خبرگزاري كار ايران

وزير امور خارجه آلمان بار ديگر با متهم‌‏كردن ايران به تلاش براي دستيابي به سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي مدعي شد: ايران با دستيابي به تسليحات هسته‌‏اي بي‌‏ثبات‌‏تر مي‌‏شود.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، "فرانك والتر اشتاين‌‏ماير" كه شب گذشته در نشست برلين، با ارجاع پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد موافقت كرده بود در مصاحبه‌‏اي تفصيلي با مجله آلماني "اشپيگل" استراتژي برلين در برخورد با برنامه هسته‌‏اي متعارف ايران را تشريح كرد.
به نوشته اشپيگل، اشتاين‌‏ماير درباره تأكيد مقامات ايراني بر غير نظامي بودن برنامه هسته‌‏اي تهران، گفت: زماني كه اين اظهارات دلنشين را شنيدم ترديد كردم زيرا تهران 18 سال به تحقيقات درباره تجهيزاتي پرداخته است كه داراي مصارف نظامي هستند و در تضاد با پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌‏اي قرار دارند.
وي مدعي شد: بين گفتار و كردار ايراني‌‏ها تناقض وجود دارد و براي حل چنين تناقضي ما خواستار توضيح و تضمين هستيم.
اشتاين‌‏ماير در پاسخ به اين سؤال كه ظاهراً رفتار "محمود احمدي‌‏نژاد" رئيس‌‏جمهوري ايران اين برداشت را تقويت مي‌‏كند كه ايران شنونده درخواست‌‏ها و تقاضاهاي غرب نيست، گفت: معتقدم اين، موضع همه ايران نيست؛ افراد بسياري در آنجا هستند كه دقيقاً به درخواست‌‏ها توجه مي‌‏كنند و به دولت خود، نگاهي انتقادي دارند.
وزير خارجه آلمان ادامه داد: احمدي‌‏نژاد به تعهداتش در قبال اقشار ضعيف عمل مي‌‏كند؛ وي گفته اشتغال ايجاد مي‌‏كند و خدمات اجتماعي را گسترش مي‌‏دهد اما سياست واقعي وي تاكنون تنها شامل اقدامات تهاجمي بر ضد اسرائيل و هدايت كشورش در مسير تقابل با غرب بوده است.
وي با بيان اينكه ظاهراً مقامات ايران معتقدند مي‌‏توانند با سياست‌‏هاي‌‏شان موضع خود را تقويت كنند؛ افزود: اين امر، اوضاع را خطرناك مي‌‏سازد.
اشتاين‌‏ماير در پاسخ به اين پرسش كه بيشتر ايراني‌‏ها معتقدند آمريكا، چين, روسيه, هند, پاكستان داراي تسليحات هسته‌‏اي هستند چرا آنها نبايد به اين تسليحات دست يابند، گفت: اين امر، قابل‌‏پذيرش نيست زيرا ما مخالف گسترش تسليحات هسته‌‏اي هستيم و اگر كشور ديگري در منطقه بي‌‏ثبات خاورميانه، به تسليحات هسته‌‏اي دست يابد تنها بي‌‏ثباتي بيشتري به وجود مي‌‏آورد.
وي ادعا كرد: بمب هسته‌‏اي ايراني‌‏ها باعث رقابت تسليحاتي با كشورهايي نظير مصر, عربستان‌‏سعودي و تركيه مي‌‏شود و در واقع به اين نتيجه‌‏ام كه در نهايت تسليحات هسته‌‏اي يعني امنيت كمتر براي تهران.
اشتاين‌‏ماير درباره طرح پيشنهادي روسيه گفت: اين طرح، حساس و در عين حال واقعي است و تعجب مي‌‏كنم كه چرا ايران هنوز اين طرح را نپذيرفته است.
وي با اشاره به اينكه امكان استفاده ازديپلماسي به هيچ عنوان پايان نيافته است، ادامه داد: سيگنال‌‏هاي اخير تهران در بهترين شرايط، متناقض است و روسيه هم طرح پيشنهادي خود را تغيير داده تا ساير كشورها از جمله چين هم در زنجيره غني‌‏سازي شركت كنند.
اشتاين‌‏ماير در پاسخ به اين پرسش كه چه اقداماتي براي تحت فشار قرار دادن كشوري نظير ايران كه داراي سومين منبع نفت جهان و دومين منبع گاز طبيعي است بايد در پيش گرفته شود، گفت: ما بايد همه گزينه‌‏هاي ديپلماتيك را آزمايش كنيم اما گام‌‏به‌‏گام؛ مذاكرات سه كشور اتحاديه اروپا هنوز نتيجه دلخواهي در بر نداشته است و اكنون زمان آن فرا رسيده كه اين پرونده به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد ارجاع شود.
وي درباره هدف از اين اقدام گفت: ما هنوز درباره قطعنامه‌‏اي كه شامل تحريم باشد صحبت نمي‌‏كنيم و در ماه فوريه منتظر خواهيم بود تا شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد اولين قطعنامه را در راستاي تقويت قطعنامه‌‏هاي آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي صادر كند آن‌‏گاه نوبت دولت‌‏هاي چين و روسيه است كه نشان دهند آيا مي‌‏توانند به مسؤوليت خود براي ارتقاي صلح جهاني عمل كند يا خير.
اشتاين‌‏ماير با تأكيد بر اينكه سياست ما، تلاش براي ممانعت از تشديد اوضاع است، گفت: شايد انتقاد كنيد كه ديپلماسي ما طولاني شده و اميدواركننده نيست اما معتقدم هوشيارانه و صحيح آن است كه محتاطانه برخي گزينه‌‏ها را حفظ كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير خارجه آلمان اضافه كرد: طبيعتاً ايران به‌‏هيچ‌‏وجه نسبت به انزواي بين‌‏المللي بي‌‏تفاوت نيست و به همين دليل است كه ضرورت دارد كه جامعه بين‌‏المللي را تا جايي كه امكان دارد متحد نگه داريم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در صورت دستيابي ايران به بمب هسته‌‏اي آيا غرب اين امر را مي‌‏پذيرد يا از اقدامي نظامي براي ممانعت از آن استفاده مي‌‏كند، گفت: نشنيده‌‏ام كسي معتقد باشد اقدام نظامي در اين مورد مناسب باشد؛ ما به‌‏وسيله جنگ، مانع ايران نخواهيم شد.
اشتاين‌‏ماير با بيان اينكه به نظر من، ابزار ديپلماتيك تنها رويكرد مناسب هستند، گفت: مسأله مهم اين است كه از آنها تا جايي كه ممكن است با مهارت استفاده كنيم زيرا ساير گزينه‌‏ها بازي با آتش است.
وي درباره اعمال تحريم‌‏هاي اقتصادي گفت: عاقلانه نيست كه تحريم هاي اقتصادي را منتفي بدانيم و ايران هم نمي‌‏تواند ميزان وابستگي خودرا به همكاري اقتصادي و فني كشورهاي غربي دست‌‏كم بگيرد.

Copyright: gooya.com 2016