سه شنبه 11 بهمن 1384

لاريجاني: اروپا ظرفيت حل مسأله هسته‌‏اي ايران را ندارد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي جمهوري اسلامي ايران هشدار داد: در صورتي كه چند كشور بخواهند با استفاده از ابزارهاي فشار، جلوي تحقيقات هسته‌‏اي صلح‌‏آميز ايران را بگيرند استفاده ايران از ظرفيت‌‏هاي منطقه‌‏اي خود دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، "علي لاريجاني" دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي پس از ديدار و گفت‌‏وگو با "آرتاشس تومانيان" رئيس نهاد رياست‌‏جمهوري ارمنستان در نشستي خبري،گفت: آنچه از شرايط موجود مشاهده مي‌‏شود اين است كه اتحاديه‌‏اروپا به دنبال اين است كه پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد گزارش شود و بيانيه لندن هم بيانگر شباهتي به گزارش‌‏دادن است.
وي ادامه داد: اولين پيام، اين است كه احساس مي‌‏كنم اروپا ظرفيت حل مسأله هسته‌‏اي ايران را ندارد در حالي كه ما تصور مي‌‏كرديم اين ظرفيت در اروپا وجود دارد كه بتواند اين مسأله را حل كند.
لاريجاني تصريح كرد: وقتي چنين بيانيه‌‏اي صادر مي‌‏شود عدم ظرفيت آنها را نشان مي‌‏دهد و بايد راه‌‏هاي ديگري براي حل مسالمت‌‏آميز موضوع را پيگيري كرد.
لاريجاني افزود: حل اين مسأله از طريق شوراي‌‏امنيت، معلوم نيست به نفع آنها باشد و ما مجبوريم مطابق مصوبه مجلس شوراي اسلامي تمامي تعليق‌‏ها را برداريم و اجراي داوطلبانه پروتكل‌‏الحاقي را هم متوقف كنيم و معناي آن، اين است كه نظارت آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در حد پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي(ان‌‏پي‌‏تي) باقي خواهد ماند و از نظارت‌‏ها كاسته مي‌‏شود.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي با بيان اينكه در چنين شرايطي، ديپلماسي جديدي با كشورهاي ديگر مي‌‏تواند فعال شود، گفت: مي‌‏توانيم ديپلماسي جديدي را با كشورهاي ديگري كه ظرفيت داشته باشند آغاز كنيم و آنها بايد متوجه باشند كه در مذاكرات جديد از سطح نظارت‌‏ها كاسته خواهد شد.
وي با بيان اينكه ارجاع پرونده هسته‌‏اي ايران به خاطر تحقيقات هسته‌‏اي از نظر افكار انديشمندان و اهل تحقيق باعث شرمندگي خواهد بود، گفت: اين مسأله كه كشوري را به‌‏خاطرتحقيقات به شوراي‌‏امنيت ببرند نشان‌‏دهنده تحقير نهادهاي بين‌‏المللي است كه چند كشور دستورالعمل براي شوراي‌‏حكام آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي و سازمان‌‏ملل‌‏متحد صادر كنند كه چه بايد بكنند.
وي ادامه داد: اگر نهادهاي تخصصي بين‌‏المللي مرجعيت دارند بايد خودشان از نظر حرفه‌‏اي به يك نتيجه برسندكه اينكه چند كشور در جايي بنشينند و عباراتي به كار ببرند كه در آن "بايد" است و آژانس يا سازمان‌‏ملل‌‏متحد چنين تصميمي بگيرد نشان‌‏دهنده اين است كه با اين نهادها به صورت ابزاري برخورد مي‌‏شود.
لاريجاني تصريح كرد: قطعاً اين مسائل در مناسبات ما تأثير مي‌‏گذارد و سياست كشورها با يكديگر مرتبط است و اقدامات در يك بخشي در بخش‌‏هاي ديگر تأثير خواهد گذاشت.
وي ادامه داد: اگر آْنها از ابزارها‌‏يشان براي فشار به ايران در متوقف‌‏كردن تحقيقات استفاده كنند نبايد دور از انتظار باشد كه ايران از ظرفيت‌‏هاي خود در منطقه استفاده كند.
وي در رابطه با انتقال گاز به كشور ارمنستان و روابط دوجانبه نيز گفت: ارمنستان، كشور دوست و همسايه ماست و حضور آقاي تومانيان در فاصله زماني كوتاه از سفر قبلي، بيانگر روابط نزديك دو كشور است و همكاري‌‏هاي ايران و ارمنستان محدود به خط لوله‌‏گاز نخواهد بود.
وي ادامه داد: پيوندهاي عميق‌‏تر و منافع مشترك بسياري هست كه مي‌‏تواند دو كشور را به هم نزديك كند و قطعاً يكي از اين پروژه‌‏ها مسأله انتقال گاز است كه مورد توجه ما خواهد بود.
بر اساس اين گزارش در ادامه اين نشست خبري رئيس نهاد رياست‌‏جمهوري ارمنستان ابراز اميدواري كرد كه موضوع هسته‌‏اي ايران به صورت صلح‌‏آميز حل‌‏وفصل شود.
"آرتاشس تومانيان" در پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا كه پرسيده بود نقش ايران براي ثبات در آسياي‌‏مركزي و قفقاز و اقدامات مسؤولان ايراني را براي حل مناقشه قره‌‏باغ چگونه ارزيابي مي‌‏كنيد، گفت: نقش ايران در حل‌‏وفصل موضوع قره‌‏باغ بسيار چشمگير بود و اكنون نيز سياستي را دنبال مي‌‏كند كه مورد رضايت ماست.
وي ادامه داد: در سياست‌‏هاي منطقه‌‏اي، سياست‌‏هاي ارمنستان و ايران با هم موازي هستند و ايران در مسائل سياسي، اقتصادي و فرهنگي براي ارمنستان از اهميت خاصي برخوردار است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس نهاد رياست جمهوري ارمنستان تصريح كرد: از نظر تأمين و ثبات امنيت منطقه‌‏اي نقش ايران بسيار مهم است و مطرح‌‏كردن موضوعات در مسائل امنيتي منطقه و پيدا كردن راه‌‏حل‌‏هايي براي استحكام امنيت منطقه بدون حضور ايران امكان‌‏پذير نيست و در توسعه روابط با ايران بسيار خوش‌‏بين هستيم.
تومانيان در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به تعداد زياد دانشجويان ايراني در ارمنستان چه امكانات رفاهي براي آنها در نظر گرفته‌‏ايد گفت: از نظر حضور دانشجويان خارجي دانشجويان ايراني يكي از جايگاه‌‏هاي اول را دارند و فكر مي‌‏كنم دانشجويان ايراني خود را در خانه خود احساس مي‌‏كنند.
وي ادامه داد: با توجه به اشتراكات و آداب و رسوم دو كشور تعداد دانشجويان در ارمنستان زياد است و فكر مي‌‏كنم سال به سال تغييرات گسترده‌‏تري را خواهيم داشت.
رئيس نهاد رياست‌‏جمهوري ارمنستان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا كه پرسيده بود موضع دولت ارمنستان در قبال برنامه‌‏هاي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي ايران چيست و آيا از ارجاع يا گزارش اين پرونده به شوراي‌‏امنيت حمايت مي‌‏كند يا خير؛ گفت: چنين دستورالعملي در سياست‌‏خارجي ارمنستان نداريم اما در چارچوب ملاقات با لاريجاني گفتم كه آرزو داريم موضوعي كه به همسايه ما مربوط مي‌‏شود به صورت صلح‌‏آميز حل شود كه روابط دوجانبه ما آسيب نبيند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجاني: اروپا ظرفيت حل مسأله هسته‌‏اي ايران را ندارد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016