چهارشنبه 12 بهمن 1384

بيانيه وزارت امور خارجه در پاسخ به ‪ ۵‬كشور هسته‌اي، ايرنا

‬ تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۱/۱۲‬

وزارت امور خارجه با صدور بيانيه‌اي در پاسخ به پنج كشور هسته‌اي اعلام كرد انگيزه‌هاي سياسي مي‌تواند وضعيت موجود را دشوارتر و پيچيده‌تر كند.

در اين بيانيه كه روز چهارشنبه نسخه‌اي از آن در اختيار ايرنا، قرار گرفت، آمده است: جمهوري اسلامي ايران با پايبندي كامل به معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي، پروتكل الحاقي و اجراي داوطلبانه مفاد آن، پذيرش بازرسي‌ها و اقداماتي فراتر از پروتكل، همه مساعي خود را در جهت شفافيت كامل، ابهام زدايي و اعتمادسازي به كار گرفت و در حالي كه مسير مذاكره هنوز باز و فرصت‌هاي قابل توجهي براي دستيابي به راه حل معقول پيش رو است، انگيزه‌هاي سياسي وضعيت موجود را دشوارتر و پيچيده‌تر مي‌سازد.


وزارت امور خارجه در بيانيه‌اي در پاسخ به بيانيه پنج كشور هسته‌اي، گفت: تهديدها خلللي در اراده ملت و دولت ايران براي پيگيري حقوق قانوني خود تحت مفاد ان.پي.تي ايجاد نخواهد كرد.

در اين بيانيه كه نسخه‌اي از آن در اختيار ايرنا قرار گرفت، آمده است:
به اعتقاد ما برطرف كردن اختلاف نظرها و پاسخگويي به پرسش‌ها در خصوص برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران در فضايي آرام و فارغ از فشار و ارعاب، از طريق مذاكره و گفتگو، امكان پذير است و كماكان مي‌توان با بكارگيري ابزار منطق و مفاهمه در مسير اعتمادسازي حركت كرد.

دراين بيانيه‌تصريح شده‌است: جاي بسي تاسف است كشورهايي كه‌خود بزرگترين ذخاير سلاح‌هاي هسته‌اي را دارند، به جاي اعتمادسازي و عمل به تعهدات تصريح شده در ان.پي.تي مبني بر خلع سلاح هسته‌اي، در حال توسعه كيفي و ساخت انواع جديد و پيچيده‌تر سلاح‌هاي هسته‌اي بوده و در عين حال به استفاده از آنها عليه كشورهاي غيرهسته‌اي تصريح مي‌كنند.

اين بيانيه مي‌افزايد: اين كشورها درصدد حفظ انحصار خود بر دانش و تكنولوژي هسته‌اي مي‌باشند و با استفاده ابزاري از سازمان‌هاي بين‌المللي سعي دارند ساير ملت‌ها را از حق قانوني استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي محروم كنند.

در ادامه بيانيه آمده است: همه اينها موجي از بي‌اعتمادي جامعه جهاني به اين دولت‌ها را موجب شده است كه ايجاب مي‌كند تا با اتخاذ اقداماتي سازنده و برداشتن گام‌هايي عملي اعتماد جامعه جهاني را جلب كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين بيانيه مي‌افزايد: در شرايطي كه جمهوري اسلامي ايران ظرف دو سال و نيم گذشته با به كارگيري تمام تلاش خود همكاري گسترده‌اي را با آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت داده است، پنج كشور هسته‌اي عضو شوراي امنيت اقدام به صدور بيانيه‌اي كاملا سياسي و خلاف موازين شناخته شده بين‌المللي كردند.

وزارت امور خارجه در بيانيه خود ادامه مي‌دهد: موجب تاسف است كه دولت هاي مدعي تمدن ملتي را به بهانه تحقيق و توسعه تهديد به شوراي امنيت كنند.

"همچنين بسيار موجب تعجب است در حالي كه تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران به طور داوطلبانه تحت نظارت آژانس قرار دارد و آژانس امكان بيشترين بازرسي‌ها از اين تاسيسات را دارد، دولت‌هايي بخواهند با طرح موضوع در شوراي امنيت عملا اين روند را متوقف و تداوم اقدامات داوطلبانه جمهوري اسلامي ايران را با مشكل قانوني و جدي روبرو كرده و حسب مصوبه مجلس شوراي اسلامي دولت جمهوري اسلامي ايران را ناچار به قطع همكاري هاي داوطلبانه كنند".

وزارت امور خارجه ايران در بيانيه خود افزود: اين بيانيه(گروه ‪(۵+۱‬ فاقد هرگونه اساس قانوني و حقوقي بوده و مغاير با ان.پي.تي و اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و اين اقدامات حاصلي جز سلب حيثيت آژانس و تضعيف نقش معاهدات و نهادهاي بين‌المللي ندارد و صادركنندگان آن بايد مسووليت عواقب اقدامات خود را بپذيرند.

در اين بيانيه آمده است: لحن دستوري و تحكيم آميز، بيانيه ناقض استقلال فني و حقوقي آژانس و موجب خدشه دار شدن حقوق كشورهاي عضو و شوراي حكام، حتي ساير اعضاء شوراي امنيت شده و نشان‌دهنده كلوب بسته و كوچكي از قدرت‌هاي بزرگ براي اداره جهان بر خلاف خواست و اراده ملت ها، دولت‌ها و جامعه بين‌المللي است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه وزارت امور خارجه در پاسخ به ‪ ۵‬كشور هسته‌اي، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016