چهارشنبه 2 فروردین 1385

آخرين اخبار نيويورك: تلاش روسيه براي حذف نيمي از پيش‌نويس بيانيه‌ شورای امنيت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


خبرگزاري رويتر گزارش داد: شوراي امنيت سازمان ملل روز سه‌شنبه در تلاش براي صدور بيانيه‌اي درباره‌ي برنامه هسته‌يي ايران پس از آنكه روسيه بر حذف بخش‌هاي مهم متن پيش‌نويس آن تاكيد كرد، با مشكلاتي جديد روبرو شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين خبرگزاري انگليسي به نقل از جان بولتون، نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل نوشت: نشست پشت درهاي بسته اعضاي شوراي امنيت كه براي روز سه‌شنبه برنامه‌ريزي شده بود تا چند روز ديگر به تعويق افتاد اما مذاكرات در گروه‌هاي كوچك ادامه مي‌يابد.

امير جونز پري، نماينده‌ي انگليس در سازمان ملل گفت:‌تاثير مذاكراتي كه تلاش مي‌كنيم انجام دهيم، آن طور كه تمايل داشتيم مثبت نيست، اين مشكل اصلي است.

روسيه با حمايت چين نسبت به اقدام شوراي امنيت عليه ايران بيم دارد. چين اعلام كرده است كه روسيه حذف حدود نيمي از متن كنوني بيانيه را خواستار است.

اين گزارش افزود:‌ قدرت‌هاي غربي مي‌توانند پيش‌نويس بيانيه را كه از سوي انگليس و فرانسه ارايه شده است، تغيير دهند و اين خطر وجود دارد كه روسيه و چين گامي مهمي را برداشته و بيانيه آن را وتو كنند.

نماينده‌ي انگليس در پاسخ به سوالي درباره‌ي صدور يك قطعنامه گفت: همه چيز بر روي ميز قرار دارد، در صورتي كه نتيجه‌اي رضايت‌بخش را حاصل كند و پيامي صحيح را به سوي دولت ايران ارسال كند.

وي ادامه داد: فكر مي‌كنم فرانسه و انگليس هر دو احساس مي‌كنند اگر قرار است اين متن بيش از اين اصلاح شود بايد در راستاي رسيدن به نتيجه‌اي توافق شده اصلاح شود و اگر منظري براي نتيجه‌اي توافق شده وجود نداشته باشد، ما متن را اصلاح نخواهيم كرد.

رويتر ادامه داد: چين گفته است مسكو تمايل دارد بخشي كه مي‌گويد سلاح‌هاي كشتار جمعي تهديدي براي امنيت و صلح بين‌المللي است، حذف شود، زيرا مي‌تواند به عمل براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل منجر شود كه خواستار اختيار است و مي‌تواند به تحريم يا اقدام نظامي منجر شود.

وانگ گوانگيا، نماينده‌ي چين در سازمان ملل گفت : بحث روسيه بر سر اين است كه اين بخش الزاما به اقدامات بر اساس فصل هفت مي‌انجامد.

اين ديپلمات چيني ادامه داد: معتقدم كه نگراني روسيه منطق خود را دارد.

نماينده‌ي چين افزود: ‌روسيه هم‌چنين بيانيه‌اي مختصر را خواستار است كه بر تمامي درخواست‌هاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر تعليق تمامي فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي اورانيوم تاكيد نمي‌كند. مسكو در عوض مي‌خواهد به برخي قطعنامه‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اشاره شود.

به گفته‌ي ديپلمات‌ها نشست روز دوشنبه ميان پنج عضو دايمي شوراي امنيت و آلمان بدون رسيدن به يك توافق پايان يافت.

به گفته‌ي اين ديپلمات‌ ها پيش از اين نشست امكان معيارهاي سخت‌تر شوراي امنيت عليه تهران را مطرح كرده بود.

نماينده‌ي چين در سازمان ملل گفت روسيه به طور غير رسمي پيشنهادات خود را مطرح كرده است كه شامل مذاكره با ايران، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و شش كشور است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارش ديگري نوشت:‌ شوراي امنيت سازمان ملل نشست روز سه‌شنبه درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران را به تعويق انداخت.

اين تصميم پس از آن حاصل شد كه نشست دوشنبه‌ي پنج عضو دايمي شورا و آلمان پيشرفتي اندكي حاصل كرد.

ديپلمات‌ها، روسيه را بزرگترين مانع و چين را پيرو آن مي‌دانند. اين بن بست انگليس، فرانسه و آلمان را به بازبيني متن بيانيه‌اي كه اولين پاسخ شوراي امنيت به ايران است، واداشت. به گفته‌ي ديپلمات‌ها، ديپلمات‌هاي حاضر در نيويورك به صورت دو به دو به مذاكرات در اين باره ادامه خواهند داد.

آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات‌ها ادامه داد: روسيه و چين از موضع‌شان در مخالفت با زبان سختي كه شامل درخواستي 14 روزه براي پايبندي ايران به درخواست‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است، عقب ننشسته‌اند، مسكو و پكن اين مهلت را كوتاه دانسته‌اند و چين مهلتي 30 تا 45 روزه را پيشنهاد كرده است.

نماينده‌ي چين گفت: از ابتدا پيشنهاد كردم كه اگر شورا قرار است از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حمايت كند، بايد بيانيه‌اي سياسي و كوتاه ارايه دهد و از آژانس حمايت كند؛ همكاري ايران را خواستار شود و سپس آن‌ها را اندكي تحت فشار قرار دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

براساس اين گزارش نشست عالي رتبه‌ي دوشنبه كه به ميزباني جان ساورز، مدير سياسي وزارت امور خارجه‌ي انگليس برگزار شد، ساعاتي پس از افشاي اخبار نامه‌اي رخ داد كه به ارايه جزئيات پيشنهادات سري انگليس براي پيشنهاد مجموعه‌اي جديد از مشوق‌ها به تهران جهت پايبندي‌اش به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مطرح شد.

در نامه‌ي محرمانه‌ي مورخ 16 مارس كه از جانب ساورز به همتايانش در آمريكا، فرانسه و اتحاديه‌ي اروپا ارايه شد، آمده است كه ارايه‌ي مشوق‌ها ممكن است روسيه و چين را به پذيرش تحريم‌هاي آتي عليه ايران در صورت عدم پايبندي‌اش متمايل‌تر سازد.

در اين نامه آمده است كه متحدين غربي قصد ندارند روسيه و چين را به پذيرش تحريم‌هاي مهم طي ماه‌هاي آينده به ويژه بدون تلاش‌هاي بيشتر براي به راه آوردن ايران، وادار سازند.

اين گزارش حاكي است كه ظاهرا آن پيشنهاد تاثير ملموس و فوري بر موضع روسيه و چين نداشته است.

خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از نماينده‌ي انگليس در خصوص تعويق نشست سه‌شنبه نوشت: ما تاخير در انجام مشاورات را نه براي بازنگري در متن بلكه براي تداوم مشاورات غير رسمي خواستار شديم.

Copyright: gooya.com 2016