جمعه 25 فروردین 1385

خبرگزاري روسي: ‌احمدي نژاد دچار اشتباه لفظي شده است! انتخاب

خبرگزاري انتخاب : خبرگزاری «ریانووستی» روسیه به نقل از کارشناسان تاکيد می کند که احمدی نژاد درباره ورود کشورش در "باشگاه هسته ای" اشتباه لفظی کرده است. در اين باشگاه به طور رسمی روسيه، ايالات متحده آمريکا، بريتانيای کبير، فرانسه و جمهوری خلق چين عضويت دارند.

خبرگزاري انتخاب : خبرگزاری «ریانووستی» روسیه در گزارشی به نقل از کارشناسان اتمی این کشور نوشت: در واکنش های بين المللی نسبت به اظهارات رییس جمهوری ایران در مورد پیشرفت هسته ای می توان مرز مشخصی را ميان ارزيابی کارشناسانه موقعيت واقعی برنامه هسته ای اين کشور و برداشت سياسی از مقاصد حکومت ايران تشخيص داد.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري «انتخاب»، اين خبرگزاري به نقل از کارشناسان تاکيد می کند که احمدی نژاد درباره ورود کشورش در "باشگاه هسته ای" اشتباه لفظی کرده است. در اين باشگاه به طور رسمی روسيه، ايالات متحده آمريکا، بريتانيای کبير، فرانسه و جمهوری خلق چين عضويت دارند.

اين خبرگزاري روسي ادامه مي دهد: همچنين کارشناسان باور نمی کنند که ايران به تکنولوژی چرخه کامل هسته ای که محصول آن بتواند سوخت نيروگاه اتمی يا بمب اتم باشد، رسيده باشد! به نظر کارشناسان، متخصصين هسته ای ايران آزمايشاتی برای غنی سازی اورانيوم در مقادير بسيار ناچيز انجام داده اند و دستاورد اخير آن ها چيزی فراتر از آنچه پيش از اين نيز انجام می دادند، نيست.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه در اين مورد اظهار داشت که عملکرد ايران " گام برداشتن در مسير نادرست" است که برخلاف تصميمات آژانس بين المللی انرژی اتمی و بيانيه شورای امنيت سازمان ملل متحد می باشد.

او افزود، " اميدواريم که ايران نگرانی های جامعه جهانی را بدرستی درک کند و در مسير اجرای خواسته های آژانس بين المللی انرژی اتمی که مبنی بر توقف همه فعاليت ها برای غنی سازی اورانيوم از جمله تحقيقات علمی در اين زمينه است، گام بردارد"

خبرگزاری «ریانووستی» با طرح اين پرسش كه «تهران از اعلاميه اخير خود چه هدفی را دنبال می کند؟»، مي نويسد: برخی تحليلگران می پندارند که ايرانی ها می خواهند جامعه جهانی را در شرايطی قرار دهند که برنامه هسته ای آنها را يک حقيقت تمام شده که راهی جز کنار آمدن با آن وجود ندارد، تلقی کنند. همچنين اظهارات احمدی نژاد مشخصا برای مصرف داخلی بوده است.

خلاصه اعتماد به نفس تهران ظاهرا مورد تاييد مسکو نمی باشد. ديپلمات ها در گفتگو های غير رسمی اشاره می کنند که ايرانی ها در صورتی که به نصايح روسيه گوش ندهند، نبايد بر کمک روسيه در شورای امنيت سازمان ملل متحد حساب باز کنند.

در وزارت امور خارجه تاکيد می کنند که برخورد آينده با مسئله به گزارشی که قرار است رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی به شورای امنيت ارائه دهد بستگی خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري «انتخاب»، روابط عمومی «روس اتم» ديروز اعلام كرد، بدست آوردن مقادير ناچيز اورانيوم غنی شده کار مشکلی نيست. همه اين آزمايشات تحت نظارت آژانس بيین المللی انرژی اتمی انجام می شود. ولی ايران تا چرخه واقعی سوخت هنوز خيلی خيلی راه دارد".

اين خبرگزاري روسي در ادامه گزارش خود مي نويسد: در حال حاضر هفت کشور وجود دارند که سلاح هسته ای خود را موفقيت آميز آزمايش کرده اند. پنج کشور بر اساس پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای دارای رتبه پذيرفته شده بين المللی ابرقدرت هسته ای هستند که بر اساس ترتيب زمانی ايالات متحده آمريکا، روسيه ( اتحاد جماهير شوروی سابق)، بريتانيای کبير، فرانسه و جمهوری خلق چين می باشند. آزمايشات سلاح هسته ای را هند و پاکستان نيز انجام داده اند ولی آنها عضو پيمان نيستند. سابقاً آفريقای جنوبی نيز بمب اتم داشت که آن را از بين برد. اعلاميه ای رسمی در مورد ساخت بمب اتم در سال 2005 در کره شمالی نيز وجود دارد اما اين کشور بصورت رسمی آزمايش موفقيت آميز اين سلاح جديد خود را تاييد نکرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه نيز مي گويد: غني‌سازي اورانيوم در واحد نطنز ايران با استفاده از ‪ ۱۶۴‬سانتريفيوژ آن ، غير منتظره نبود. سرگئي كرينكو گفت: از مدتها پيش مشخص بود كه ايران داراي مجموعه‌اي متشكل از ‪ ۱۶۴‬دستگاه سانتريفوژ است.

وي گفت: بنابراين غني‌سازي اورانيوم با غلظت كم، دير يا زود در نطنز انجام مي‌گرفت. رييس آژانس انرژي اتمي روسيه، غني‌سازي اورانيوم در مقياس صنعتي در ايران را غيرممكن خواند.

خبرگزاری «ریانووستی» روسیه ادامه مي دهد: فعلا ايران خود را برای آغاز غنی سازی اورانيوم با استفاده از 160 سانتريفیوژ آماده می کند. اين برای دستيابی به سلاح اورانيومی خيلی کم است. برای دستيابی به اورانيوم بسيار غنی شده نياز به هزاران سانتريفوژ می باشد.

اين خبرگزاري، در پايان مي نويسد: حقيقتا ايران اين کارخانه را پيش از اين ساخته بود. برای اين کار حدود 50هزار سانتريفوژ در انبارهای اين کشور موجود است ولی ايرانی ها به خاطر معذوريت های بين المللی ساخت آن را متوقف کردند. در فوريه امسال کار ساخت آن از سر گرفته شد. اگر ايرانی ها اين کارخانه را راه اندازی کنند تا 2-3 سال ديگر می توانند سلاح هسته ای با استفاده از اورانيوم غنی شده بسازند. اما برای توليد سلاح هسته ای با پلوتونيوم ايران تجهيزات لازم را هنوز ندارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خبرگزاري روسي: ‌احمدي نژاد دچار اشتباه لفظي شده است! انتخاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016