یکشنبه 27 دی 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش يونيسف از سال ۲۰۰۴: يك ميليارد كودك فقير در دنيا، شرق

ترجمه: نيكى محجوب

بيش از يك ميليارد دختر و پسر در جهان فقيرند و از هر دو كودك در جهان يك كودك بدون آب پاكيزه، غذاى مناسب و مراقبت هاى پزشكى است.
سازمان كمك به كودكان سازمان ملل (يونيسف) در گزارش سالانه خود ضمن اعلام اين مطلب آورده است: ميليون ها كودك در جهان مراحل رشد را به درستى طى نمى كنند، زيرا بسيارى از آنها نسبت به خشونت هاى مختلف چون جنگ هاى داخلى و بيمارى كشنده چون ايدز، هپاتيت و... در رنج اند. اين وضعيت تنها در كشورهاى فقير ديده نمى شود بلكه در كشورهاى صنعتى و غنى نيز همين وضعيت به اشكال مختلف در حال گسترش است.
در ادامه اين گزارش ضمن ابراز نگرانى از وضعيت كودكان سراسر جهان آمده است: بيش از ۶۴۰ ميليون كودك در سراسر جهان محل اسكان مناسبى ندارند، بيش از ۵۰۰ ميليون كودك نيز حمام و دستشويى ندارند و ۴۰ ميليون كودك نيز از آب پاكيزه محرومند.
بسيارى از كودكان به گزارش يونيسف در مناطق جنگى و بحران زده قربانيان عمليات تروريستى هستند. يكى از نمونه هاى آن سپتامبر سال ۲۰۰۴ و گروگانگيرى دانش آموزان در شهر بسلان در اوستياى روسيه بود كه در اين درگيرى بيش از ۳۳۰ نفر در مدرسه كشته شدند از ديگر نمونه ها درگيرى هاى ميان نظاميان دولتى و شورشيان در استان آچه سال ۲۰۰۳ بوده كه در آن ۴۶۰ مدرسه در آتش سوخت.
كولاگوتام معاون مدير اجرايى سازمان جهانى يونيسف مى گويد: گروه هاى مسلح با هجوم به مدارس در مناطق مختلفى چون نپال، كنگو، موزامبيك و ديگر كشورهاى آفريقا كودكان را به زور از كلاس ها خارج كرده و به سربازى مى برند. از ديگر مشكلات كودكان به گفته گوتام واگيرى بيمارى ايدز است. در سال پيش در مجموع حدود سه ميليون نفر بر اثر بيمارى ايدز جان خود را از دست دادند در اين ميان نيم ميليون كودك زير ۱۸ سال بودند. شمار كودكانى هم كه پدر و يا مادرشان را بر اثر ايدز درگذشته اند به ۱۵ ميليون مى رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش يونيسف به دليل رشد تفاوت هاى اجتماعى ميان كشورهاى شمال و جنوب رشد اين تفاوت ها در حال افزايش است از جمله در جمهورى سابق شوروى و اروپاى شرقى از هر سه كودك يك نفر با فقر دست و پنجه نرم مى كند.
در سراسر دنيا بيش از ۱۲۰ ميليون كودك در سنين دبستان هستند كه توانايى رفتن به مدرسه ندارند. براساس بررسى اين سازمان تنها در آلمان در فاصله سال هاى ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ آمار كودكان فقير از ۴ درصد به ۹ درصد افزايش يافته است. گوتام در پايان از آلمان خواست تا رهبرى مبارزه با فقر كودكان در جهان را بر عهده گيرد. گوتام معتقد است آلمان قادر به رهبرى اين مبارزه است زيرا پس از جنگ جهانى دوم نشان داد كه مى تواند انرژى انسانى را به نحو صحيحى سازماندهى كند.
طبق اهداف كنوانسيون حقوق كودك سازمان ملل هر دولتى موظف است تا سال ۲۰۱۵ ميلادى در مجموع هفت دهم درصد درآمد ناخالص ملى خود را براى كمك هاى عمرانى در زمينه كودكان براى كشورهاى در حال رشد در اختيار سازمان ملل قرار دهد. براساس بررسى كارشناسان به منظور بهبود بخشيدن به وضعيت كودكان جهان نياز به ۴۰ تا ۷۰ ميليارد دلار در سال است.





















Copyright: gooya.com 2016